SnappCar Keyless

We hebben bij SnappCar ook een aantal auto’s op het platform die je kunt gebruiken zonder dat je vast zit aan de planning van een verhuurder. Bij deze auto’s wordt de kalender goed bijgehouden door de verhuurder waardoor jij in principe meteen gebruik kunt maken van de auto, zonder daarvoor de verhuurder persoonlijk te ontmoeten. Je opent en sluit de auto via de SnappCar app!

  

ALGEMEEN

Hoe werkt een SnappCar Keyless boeking?

  • Een huurverzoek

Om een SnappCar Keyless auto te huren heb je alleen een smartphone nodig. In plaats van een sleuteloverdracht, kun je nu zelf de auto openen door middel van de SnappCar app. Je boekt een SnappCar Keyless auto zoals je gewend bent via ons platform. Je stuurt een huurverzoek naar de eigenaar, die deze vervolgens kan accepteren of weigeren. Zodra de aanvraag is geaccepteerd hoef je alleen nog maar te betalen om de boeking te bevestigen. 

  • De dag van de huur

Een half uur voordat de huurperiode begint, kun je de auto de lokaliseren. De locatie zal in de buurt van het geregistreerde adres van de verhuurder zijn, maar als je de precieze locatie wilt zien, kan dat via de boekingsdetails-pagina in de SnappCar app. 

  • De check-in

Eenmaal bij de auto aangekomen start je check-in procedure. Hierbij worden de kilometerstand en, afhankelijk van de geschiktheid van de auto, het brandstofniveau automatisch doorgegeven aan SnappCar. Maak altijd een foto van de kilometerstand en het brandstofniveau. Bij de schade-stap is het belangrijk dat je de auto controleert en kijkt of de staat van de auto (en de eventueel geregistreerde schades) nog up-to-date zijn. 

Aan het einde van het check-in proces verschijnt er een knop om de auto te kunnen openen. Als je hierop drukt gaat de auto open. Je vindt de autosleutel in de sleutelhouder in het dashboardkastje. Nu kun je de auto starten en beginnen aan je rit!

  • De huurperiode

Tijdens de huurperiode gebruik je de autosleutel zoals je gewend bent bij een gewone SnappCar auto (om te openen, te sluiten en te starten). 

Heb je door onverwachte omstandigheden de auto toch langer nodig? Vraag dan tijdig een verlenging aan en betaal deze zodra de verhuurder de verlenging accepteert. 

  • Check-out

Bij het terugbrengen van de auto verwachten wij dat je de auto met hetzelfde brandstofniveau terugbrengt als je hem mee hebt gekregen, tenzij je expliciet iets anders hebt afgesproken met de verhuurder.

Parkeer de auto in het goede parkeergebied en plaats de sleutel met de sleutelhanger op de juiste manier in het dashboardkastje. Sluit alle ramen, haal je spullen uit de auto en doe de deuren dicht. Nu ben je klaar om de check-out te starten. 

Volg de check-out procedure en geef in de schade stap aan of er nieuwe schade is ontstaan. Maak altijd foto’s van de auto uit verschillende hoeken en bewaar deze op je smartphone, ook als je geen schade hebt gereden. De foto’s kunnen opgevraagd worden door SnappCar en/ of de verzekeringsmaatschappij voor eventuele schades buiten de huurperiode.

Aan het eind van de check-out kun je op de auto-sluiten-knop drukken. Dit zal de SnappCar Keyless-auto op slot zetten en de huur afsluiten. Tot de volgende!

Als je de auto niet sluit met smartphone dan blijft de auto open. Je bent verantwoordelijk voor alle problemen die worden veroorzaakt door het niet of niet juist vergrendelen van de auto. Ingeval van problemen, neem dan direct contact op met de verhuurder . 

Moet ik een nieuwe app downloaden?

Alles gebeurt met de SnappCar app! Het is verstandig om altijd de meest recente versie van de app te downloaden. 

Waar kan ik de aanvullende voorwaarden vinden voor SnappCar Keyless?

Je vindt hier de aanvullende voorwaarden voor SnappCar Keyless. Tevens worden de aanvullende voorwaarden bijgesloten in de correspondentie rondom SnappCar Keyless via e-mail en kun je ze altijd vinden op snappcar.nl.

Hoe zit het met mijn privacy tijdens de huurperiode?

Bij de check-in en check-out wordt de locatie, kilometerstand en, afhankelijk van de geschiktheid van de auto, het brandstofpeil van de auto automatisch uitgelezen. Data die worden verzameld gedurende de rest van de huurperiode worden enkel geraadpleegd indien er een gegronde reden voor is, zoals een vermoeden dat er sprake is van misbruik of frauduleuze activiteiten. De verhuurder heeft gedurende de gehele huurperiode geen toegang tot deze data, waarmee jouw privacy als huurder is gewaarborgd.

 

Check-in en check-out

Hoe werkt het precies met de check-in en check-out?

In- en uitchecken is een stuk eenvoudiger geworden. De sleutel bevindt zich in een sleutelhouder in de auto, dus je hoeft deze niet op te halen bij de verhuurder. Je kunt de auto ontgrendelen vanaf het moment dat de check-in in de SnappCar app is geopend. De kilometerstand en het brandstofpeil worden, afhankelijk van de geschiktheid van de auto, automatisch uitgelezen. Maak altijd foto’s van het brandstofpeil en de kilometerstand en bewaar deze op je smartphone. Controleer of de staat van de auto in de SnappCar app (en eventuele geregistreerde schades) nog up-to-date is en maak altijd foto’s. Als huurder dien je enkel nog eventuele nieuwe schades te melden bij check-in en check-out.

Hoe worden het brandstofniveau en de gereden kilometers berekend met SnappCar Keyless?

Het aantal gereden kilometers wordt automatisch geregistreerd door de Keyless technologie in de auto (dit kan een lichte afwijking hebben van wat er op de kilometerteller van de auto zelf staat). Als de auto compatibel is, wordt ook het brandstofpeil automatisch doorgegeven. Als de auto niet compatibel is wordt het brandstofpeil niet geregistreerd. Breng de auto daarom altijd terug met hetzelfde brandstofniveau als je hem mee hebt gekregen, tenzij je expliciet iets anders hebt afgesproken met de verhuurder.

Moet ik nog contact opnemen met de verhuurder?

Nee, dit is niet nodig. Je kunt vanaf het moment dat de check-in in de Snappcar app is geopend, toegang tot de auto verkrijgen en de sleutel uit de sleutelhouder halen om de huurperiode te starten. De verhuurder krijgt automatisch bericht van de start en het einde van verhuurperiode. Uiteraard kun je er altijd voor kiezen om alsnog contact met de verhuurder op te nemen als je dat prettig vindt.

Wat moet ik doen als ik de auto niet kan lokaliseren met SnappCar Keyless? 

De locatie van de auto kun je bekijken in de boeking details in de Snappcar app en is beschikbaar vanaf het moment dat de check-in is geopend totdat de check-in is afgerond. Om jouw privacy te waarborgen kan de verhuurder de locatie van de auto niet bekijken gedurende de verhuurperiode.

Mocht je de auto niet kunnen lokaliseren dan kan dat verschillende oorzaken hebben:

  • Het laden van de locatie mislukt in de app;
  • Er is nog een verhuur bezig;
  • De geolocatie is onnauwkeurig.

Indien je de auto niet kunt vinden, neem dan contact op met de verhuurder . Als hij/zij je ook niet kan helpen dan kun je contact opnemen met Community Support via 030 208 7011. 

Waar moet ik de auto parkeren na de verhuurperiode?

De auto dien je te parkeren bij het woonadres van de verhuurder. De adresgegevens van de verhuurder kun je vinden in de boeking details. Zorg er voor, in het geval van een parkeervergunning, dat je de auto in het juiste gebied parkeert. Zorg er sowieso voor dat je de auto ergens parkeert waar dat geoorloofd is. De verhuurder kan de exacte locatie van de auto bekijken nadat de check-out is voltooid, zodat hij/zij precies weet waar de auto staat geparkeerd.

Wat moet ik doen als ik de auto niet open krijg?

Om de auto te openen ga je in SnappCar app naar de boeking en klik je op ‘Check in’. Aan het einde van het check-in proces kun je de auto openen. 

Als het je niet lukt om de auto te openen, neem dan eerst contact op met de verhuurder. Als je die niet kunt bereiken of de verhuurder kan je niet verder helpen, neem dan contact op met Community Support via 030 208 7011.

Wat als ik spullen ben vergeten in de auto, kan ik er dan meteen weer in?

Mocht je spullen vergeten zijn in de auto dan raden we je aan om contact op te nemen met de verhuurder. Deze kan de auto na de check-out namelijk voor je open maken.

Wat als ik te laat ben met de check-out, hoe gaat dat nu met het verlengen van mijn boeking?

Mocht je niet op tijd zijn, en de auto niet denkt te kunnen terugbrengen voor het einde van de huurperiode, dan dien je via SnappCar een verlenging aanvragen. Controleer bij de verhuurder of het geen probleem is om de auto wat later in te leveren en vraag de verlenging tijdig aan. Als je de boeking verlengt, ben je gewoon verzekerd tijdens de gehele huurperiode. Als je de boeking niet niet juist en op tijd verlengd, dan ben je niet verzekerd. Ben je te laat om te verlengen? Maak dan zo spoedig mogelijk een nieuwe boeking aan, betaal en check dan eerst op de juiste manier uit. Vervolgens kun je de check-in procedure opnieuw doorlopen (voor de nieuwe boeking) en je rit voortzetten. 

 

Schade en diefstal

Wat moet ik doen als ik schade heb gereden?

Mocht er onverhoopt schade zijn ontstaan tijdens de huurperiode dan kun je dit aangeven in de check-out bij de schade-stap in de SnappCar app. Geef aan dat er schade is gereden tijdens de huurperiode en voeg de informatie en de details van de schade toe. Laat ook direct weten aan de verhuurder dat er schade is ontstaan. In het Help Center vind je meer informatie over hoe je om moet gaan met schade. 

Wat moet ik doen als ik schade zie die niet is gerapporteerd?

Mocht je tijdens de check-in schade zien die nog niet is gerapporteerd, dan moet je deze zelf toevoegen in de schade-stap in de SnappCar app door middel van een foto en een beschrijving. Het is belangrijk dat je hier goed op let, want de verhuurder of de huurder na jou zal die schade dan wel melden. In dat geval wordt ervan uitgegaan dat de schade is ontstaan tijdens jouw huurperiode en zal de schade aan jou worden toegerekend. JIj wordt dan verantwoordelijk gehouden voor de schade. Het is dus erg belangrijk dat je de auto checkt en schade rapporteert als deze nog niet bekend is. 

Moet ik ook foto’s maken van de auto als ik geen schade gereden heb?

Ja, zorg ervoor dat je altijd foto’s van de auto maakt en deze bewaard op je smartphone. Er geldt een rechtsvermoeden dat de huurder de schade heeft veroorzaakt welke niet binnen 24 uur na einde van de huurperiode is gemeld. De foto’s kunnen opgevraagd worden door SnappCar en/ of de verzekeringsmaatschappij voor onderzoeksdoeleinden.