Eerste keer verhuren: hoe werkt het?

Te gek! Je auto staat online, welkom bij SnappCar! Goed dat je meehelpt aan het realiseren van onze missie: 5 miljoen minder auto's in Europa in 2022. Maar hoe gaat het nu verder in zijn werk? Wat moet je doen als je een (eerste) huurverzoek krijgt?

  1. Je eerste huurverzoek

Nadat je auto online staat ontvang je vaak al snel het eerste huurverzoek. Via SMS en e-mail ontvang je van SnappCar een melding. Klik op de link in de SMS of de e-mail om meer over het huurverzoek (huurder, datum en tijdstip) te lezen.

  1. Huurverzoek accepteren

Bekijk de geïnteresseerde huurder en het huurverzoek. Leg zonodig even telefonisch contact om het reisdoel, start-, en eindtijd en de achtergrond van de huurder te bespreken. Dubbelcheck je eigen agenda of de auto beschikbaar is. Als het kan accepteer je het huurverzoek. Als het niet schikt wijs je het huurverzoek af. Informeer dan de geïnteresseerde huurder, ook als het huurverzoek niet door kan gaan.

  1. Huurder betaalt

Na het accepteren ontvangt de huurder automatisch een SMS en e-mail met een link om de boeking te betalen. De huurder betaalt de huursom via iDeal. Zit er veel tijd tussen het huurverzoek en de werkelijke huurperiode? Dan kan het zijn dat de huurder niet direct betaalt.

Let op: de huuropbrengst ontvang je automatisch op je rekening nadat de huurperiode is afgesloten.

Nadat wij de betaling van de huurder hebben ontvangen, ontvangt de huurder jouw gegevens. Het kan dus zijn dat de huurder je nog even belt om het e.e.a. door te nemen. We raden aan om op tijd contact met elkaar op te nemen wanneer dingen onduidelijk zijn of om vast even kennis te maken.

Auto voorbereiden

Maak de auto schoon en haal eventuele privé eigendommen uit de auto. Gaat de huurder langere tijd op pad? Controleer dan de belangrijkste vloeistoffen: olie, ruitenwisser-vloeistof, koelvloeistof etc. en check de bandenspanning. Wij raden je aan om aan het begin van de (ver)huurperiode voor een volle tank te zorgen, zodat de huurder de auto ook weer volgetankt in kan leveren. Zo ontstaat er geen onduidelijkheid over de hoeveelheid brandstof bij terugkomst.

Check-in

Op de dag van de verhuur leg je nog even contact met de huurder. Bepaal samen een tijd en locatie voor de overdracht van de autosleutels. Introduceer jezelf, schud elkaar de hand en maak even een praatje. Dit is ook een goed moment om de bijzonderheden van je auto uit te leggen.

Voordat je aan de check-in begint bespreek je nog even alle bijzonderheden van de auto. Geef de huurder hierbij duidelijke auto-instructies.

  • Bespreek welke brandstof er in de auto gaat en dat de auto met hetzelfde brandstofpeil moet worden ingeleverd (zie ook Hoe werkt het met brandstof)
  • Wijs de huurder op de locatie van het schadeformulier, het APK rapport (Je dient de autopapieren ook mee te geven) en informeer de huurder over de krik, gevarendriehoek en EHBO doos.

Vervolgens doorloop je de check-in via de website of via de App (meer informatie over de check-in). Is alles in orde en is de check-in door beiden voltooid? Dan overhandig je de sleutel aan de huurder, je huurder kan de weg op!

Is er op tijdens de check-in iets onduidelijk of komen jullie ergens niet uit? Neem even contact op met ons Community Support Team via 030 2087011.

Let op: geef de auto nooit mee zonder een volledige check-in!

Check-out

Wanneer de huurder de auto terugbrengt doorlopen jullie samen de check-out. Controleer de auto van binnen en buiten, noteer het brandstofpeil, de kilometerstand en eventuele schades.

Let op: Je hebt 48u om de check-out te doen, daarna sluit de boeking automatisch.

En dat was het. Jouw eerste verhuur zit er op. Vergeet niet na afloop een review voor de huurder achter te laten. Zo help je mee aan een betrouwbare community.

Opbrengst

Een boeking wordt na afronding van de check-out binnen 48 uur uitbetaald.
In het Mijn Verhuur overzicht kun je per boeking de transactiedetails bekijken.

Wanneer de check-out niet wordt afgerond wordt de boeking na 48u automatisch gesloten en zal de uitbetaling na zeven werkdagen plaatsvinden.

Is er iets onduidelijk of heb je nog aanvullende vragen? Neem even contact op met ons Community Support Team via support@snappcar.nl o.v.v. "Auto verhuren".