Gedragsregels voor de community

De 3 belangrijkste waarden in de SnappCar Community

In de SnappCar community gelden gedragsregels. Samen houden we de community betrouwbaar en blijft autodelen leuk en aantrekkelijk voor iedereen.

Via SnappCar huur je een auto van iemand in jouw buurt. Een auto rijden van een buurman is heel wat anders dan van een bedrijf. Daarom hanteren we samen bepaalde gedragsregels aan de hand van onze drie belangrijkste waarden. Zo bouwen en houden we samen een betrouwbare community. Benieuwd wat we precies bedoelen met respect en welk gedrag niet gewenst is? Lees dan verder.

Respect, betrokkenheid en sociaal gedrag zijn de drie belangrijkste waarden in de SnappCar community. Wanneer we ons hier aan houden, bouwen en onderhouden we samen een betrouwbare community. Jij blij, je buurt blij, wij blij!

Respect

Netjes omgaan met de auto, elkaar en de verkeersregels is essentieel. Ga daarom zorgvuldig om met de auto en luister naar de instructies van de verhuurder. Zorg dat de tank volgens afspraak wordt bijgevuld en laat de auto natuurlijk netjes schoon achter. Respecteer ook elkaars tijd en agenda, want niemand houdt ervan om onnodig lang te wachten.

Wanneer is er weinig sprake van respect?

Als de geldende verkeersregels (snelheid of parkeren) zijn overtreden. Wanneer je toch rookt in de auto maar het niet is toegestaan. Als je de auto rommelig en vuil retour brengt. En weinig respect is er ook als je geen rekening houdt met andermans tijd en agenda.

Betrokkenheid

Omdat we allemaal onderdeel zijn van de community is betrokken zijn van groot belang. Duidelijke en tijdige communicatie voor, tijdens en na een boeking is prettig voor iedereen. Laat het bijvoorbeeld tijdig weten als je in de file staat of pech hebt. Wees open en volledig wat je van elkaar wenst en zoek samen naar de juiste oplossing!

Welk gedrag weerspiegelt geen betrokkenheid?

Zonder communicatie je eigen plan trekken of last minute iets wijzigen zonder elkaar te informeren. Onder geen betrokkenheid tonen verstaan we bijvoorbeeld ook snel weg moeten zonder de check-out samen goed af te ronden.

Sociaal

Je bent lid geworden van een community van mensen. Je rijdt straks in de auto van een persoon en niet van een bedrijf. Samen verbinden we op deze manier mensen en buurten. Kijk elkaar in de ogen, schud elkaar de hand en introduceer jezelf wanneer je de autosleutels ophaalt. Wees vriendelijk en leer elkaar kennen. Zo ontdek je snel dat er hele leuke mensen in jouw buurt wonen!

Onredelijk gedrag wat niet sociaal is?

Kortaf communiceren, slecht in contact komen of helemaal niet reageren op berichten zijn voorbeelden van asociaal gedrag. Maar ook het niet eerlijk aangeven wanneer er schade is ontstaan of de autosleutels snel door de brievenbus gooien wordt hieronder verstaan.

Ben jij van plan om een auto te huren bij jou in de buurt? Houd je dan netjes aan onze belangrijkste waarden. Zo blijft autodelen voor iedereen leuk en bouwen we samen mee aan een betrouwbare SnappCar Community.

 

Het verificatieproces van huurders

Je kunt je inschrijven bij SnappCar als je voldoet aan de eisen die zijn opgenomen in de Algemene Voorwaarden. In deze voorwaarden staat dat je minimaal 21 jaar oud moet zijn, minimaal 1 jaar in het bezit bent van je rijbewijs en niet bent afgekeurd door een verzekeringsmaatschappij. Ook staat er dat je in de afgelopen acht jaar niet veroordeeld bent voor rijden onder invloed van alcohol en/of drugs, gevaarlijk rijgedrag, rijden zonder verzekering en/of verzekeringsfraude. 

Om de veiligheid en betrouwbaarheid van onze community zo goed als mogelijk te waarborgen controleert SnappCar de identiteit van elke huurder die het platform wil gebruiken. Om dit te doen, vragen we elke huurder om ons verificatieproces te doorlopen. Het proces bestaat uit verschillende stappen waarin je ons informatie over jezelf verstrekt, waaronder:

  • Naam
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Een upload van je rijbewijs
  • Bankgegevens (inclusief het betalen van verificatiekosten)

Door ons bij elke stap de nodige informatie te verstrekken, kunnen wij jouw identiteit bevestigen. Als de informatie correct is en wij deze kunnen verifiëren, wordt je profiel geverifieerd en kunt je beginnen met het huren van auto's.

SnappCar controleert de identiteit en de geldigheid van het rijbewijs van elke huurder die zich op ons platform registreert. We controleren je identiteit door de naam op je rijbewijs te vergelijken met de naam op je bankrekening. De geldigheid van je rijbewijs wordt gecontroleerd bij de autoriteiten in het betreffende land.

Bij het uploaden van de foto's van je rijbewijs mag je de foto van jou, en het BSN op je rijbewijs afschermen. In Zweden kun je punt 4d afschermen. SnappCar moedigt iedereen aan om verantwoordelijk en voorzichtig te zijn bij het delen van persoonlijke informatie. Om ons verificatieproces uit te voeren, hebben we toegang nodig tot alle gegevens op het rijbewijs, met uitzondering van je foto en BSN. Zorg ervoor dat je het documentnummer niet blokkeert, want dan stopt het verificatieproces. 

Wij gebruiken de informatie van het rijbewijs om een credit check te doen en zullen de deelnemers die een kredietregistratie hebben deactiveren, om de veiligheid op ons platform te waarborgen. 

 

Rijbewijs van buiten de Europese Unie

Vanwege verzekeringsreden kun je met een rijbewijs wat niet is uitgegeven vanuit een EU land helaas geen auto huren via SnappCar.

 

Beoordelingen/reviews

SnappCar is een peer-to-peer platform dat berust op beoordelingen die gebruikers elkaar geven. Het review systeem creëert sociale controle en een veilige community voor iedereen op het platform.

SnappCar kan geen reviews bewerken of verwijderen zonder toestemming van de gebruikers. We trekken de grens bij reviews die aantoonbare onwaarheden bevatten en dus misleidend zijn OF reviews die beledigingen bevatten. In dergelijke gevallen geeft SnappCar gebruikers de gelegenheid om de review aan te passen, anders wordt deze verwijderd. SnappCar kan een review ook aanpassen als de schrijver ervan daarom vraagt.

 

Het rapporteren van gebruikers

Je hebt de mogelijkheid om een gebruiker direct in de app te rapporteren als je verdacht gedrag opmerkt. Meldingen worden niet openbaar gemaakt zoals de reviews, maar ze worden wel gelezen door SnappCar. We waarderen het als je de tijd neemt om iets te melden dat je ziet als ongewenst gedrag, omdat dit ons helpt om de juiste beslissingen te nemen. Je kan de meldknop vinden op elk gebruikersprofiel. 

 

Contact politie en lokale autoriteiten

Wij werken samen met relevante partijen voor de beveiliging van het platform. Wij delen nooit zomaar gegevens met derden.

 

Het beëindigen van deelname van gebruikers

In de Algemene Voorwaarden staat dat wij iedere gebruiker de toegang tot het platform kunnen ontzeggen. Enkele voorbeelden van situaties waarin wij een gebruiker kunnen deactiveren zijn: 

  • Bij het roken in de auto of het vuil inleveren van de auto, in strijd met de gemaakte afspraken. 
  • Wanneer de auto met een lege tank wordt ingeleverd en afspraken over de betaling van brandstof niet worden nagekomen.
  • Wanneer een verkeersboete is uitgeschreven en deze niet wordt verrekend tussen de huurder en de verhuurder.
  • Wanneer de auto later wordt ingeleverd dan afgesproken in de huurovereenkomst
  • Wanneer wij getuige zijn van onvriendelijk taalgebruik of ongepast gedrag. Dit is ter beoordeling van ons Support team.
  • Wanneer we vermoeden dat de huurder informatie van iemand anders gebruikt om een auto te huren.
  • Wanneer een gebruiker een openstaande betaling heeft van een vorige boeking. 

Het uitsluiten van een gebruiker van deelname is permanent, beslissingen hiertoe worden niet heroverwogen.

 

Meer lezen?:

Verzekering: Hoe werkt de verzekering?

Eigen risico: Wat is een eigen risico?

Pechhulpdienst: Wat kun je verwachten indien je pechhulp hebt afgenomen voor je boeking bij SnappCar?

 

Heb je plannen om een auto te huren bij jou in de buurt? Houd je dan aan onze gedragsregels! Op die manier blijft autodelen leuk voor iedereen en kunnen we een betrouwbare SnappCar community opbouwen.

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 11 van 11