Dit artikel gaat over hoe je een schade meldt, wanneer deze tijdens de huurperiode is ontstaan.
Kan ik nog veilig rijden met de auto nadat deze schade heeft opgelopen?
Allereerst moet de huurder er zeker van zijn dat de auto na het ongeval of het ontstaan van de schade veilig kan worden bestuurd. Als de schade zo ernstig is dat de auto ergere schade zou kunnen oplopen door door te rijden, vraag de huurder dan onmiddellijk contact op te nemen met onze wegenwacht.
Als de schade alleen cosmetisch is (krassen en deuken aan de buitenkant van de auto), dan kan er verder worden gereden met de auto en dient de schade te worden opgegeven tijdens de check-out. Wij adviseren de huurder om jou als verhuurder direct op de hoogte te stellen van de schade. Wij vragen de huurder om zo snel mogelijk foto's van de schade te maken en deze op hun telefoon te bewaren voor toekomstige referentie.
Het melden van een schade
Schades dienen via de app gemeld te worden tijdens de check-out. Na de huurperiode voegen de huurder en jij nieuwe schades toe door foto's en een korte beschrijving van wat er is gebeurd toe te voegen, in de laatste stap van de check-out. Wanneer nieuwe schades worden toegevoegd bij de check-out, dan worden deze automatisch doorgestuurd naar Allianz. De verzekeringsmaatschappij zal dan spoedig contact opnemen over de afhandeling van de schade en hoe dit proces verloopt.
Voor schade in Duitsland ontvang je als verhuurder een link naar een website waar je een schaderapport kunt insturen met alle benodigde informatie, neem contact op met onze support als je hulp nodig hebt bij dit proces.
Wanneer de schade niet is toegevoegd bij de check-out, meld de schade dan zo spoedig mogelijk via dit formulier, aangezien er een meldingstermijn van toepassing is. Te laat gemelde claims worden in alle gevallen afgewezen.
Pechhulpverlening zonder schade aan het voertuig?
Heeft de huurder gebruik gemaakt van de pechhulpdienst, maar heeft de auto geen zichtbare schade? Lees dan dit artikel over hoe om te gaan met eventuele openstaande betalingen of brandstof voor de boeking, nadat er een wegsleep heeft plaatsgevonden. Wat gebeurt er als mijn auto tijdens de huur kapot gaat?
Zijn er meerdere voertuigen betrokken bij de schade?
Als bij het ongeval een ander voertuig betrokken was, vraag dan aan de huurder om de naam en het rijbewijsnummer van de tegenpartij te verzamelen, evenals het kenteken van de auto en de contactgegevens van mogelijke getuigen.
Afhankelijk van het land waar de auto werd geboekt, zijn er verschillende procedures om de schade te melden en de SnappCar te laten herstellen (als er schade was aan de auto).
Voor Nederland is het verplicht om een schadeformulier in te vullen wanneer er meerdere partijen betrokken zijn bij de schade of aanrijding.
Wat gebeurt er wanneer de schade is aangemeld?
Vanaf het moment dat de schade een schadenummer heeft gekregen zal de verzekeringsmaatschappij het eerste aanspreekpunt zijn voor wat betreft de schadeafhandeling. Indien je inhoudelijke vragen hebt over de schadeafhandeling dan adviseren wij je om direct contact op te nemen met de verzekeringsmaatschappij. Voor overige algemene vragen over de boeking kan ons Support team je vragen beantwoorden.
Stap 1: De schade wordt gemeld bij de check-out zoals hierboven vermeld. De verzekeringsmaatschappij zal contact opnemen als zij informatie missen die nodig is om verder te gaan met de schadeclaim.
Stap 2: De huurder en verhuurder worden door de verzekeringsmaatschappij of door SnappCar via e-mail op de hoogte worden gebracht van het dossiernummer. Als je daarna nog vragen hebt over de status van de schadeclaim, gebruik dan het schadenummer in de communicatie met de verzekeringsmaatschappij.
Stap 3: De verzekeringsmaatschappij zal de verhuurder informeren of de schade al dan niet door hun verzekering zal worden gedekt. Als de schade wordt gedekt, dan zal SnappCar de huurder informeren over het eigen risico voor deze boeking, en de kosten in rekening brengen. Het eigen risico wordt bepaald door verschillende factoren en een daarvan is de dagprijs van jouw auto.
Stap 4: Als er bijkomende schade is die niet door de verzekering wordt gedekt, dan dient dit onderling tussen de huurder en de verhuurder worden geregeld.
Wat gebeurt er wanneer de schade niet wordt gedekt via de verzekering?
In gevallen waarin de schade niet door onze verzekeringsovereenkomst wordt gedekt, zullen zij dit per e-mail laten weten in stap 1 of stap 3, afhankelijk van hoeveel informatie zij in eerste instantie hebben. Redenen waarom zij een schade niet dekken zijn een van de volgende:
- Dit soort schade is niet opgenomen in onze verzekeringsovereenkomst. Alle verzekeringspolissen hebben limieten, en in de onze is dat bijvoorbeeld (maar niet alleen beperkt tot); mechanisch defect, gestolen of beschadigd interieur. Het kan ook variëren afhankelijk van het land waar je huurt.
- De verzekeringsmaatschappij ontvangt tegenstrijdige informatie en hun schade-experts kunnen de schade niet in verband brengen met de gebeurtenis die zich heeft voorgedaan.
- De schade is te laat aangemeld, buiten de meldingstermijn die geldt vanuit de verzekeringspolis.
- De verhuurder van de auto heeft de voorwaarden van de huurovereenkomst geschonden.
Afhankelijk van de oorzaak van de schade zijn er verschillende oplossingen.
De hoofdoorzaak van de schade wordt beschouwd als slijtage. Dit zijn meestal mechanische storingen, problemen met de motor, accu, koppeling of iets dergelijks. Dit is niet veroorzaakt door de huurder en wordt daarom niet gedekt door onze verzekering. In dit geval dient de verhuurder zelf voor de reparatie te betalen.
De schade is veroorzaakt door de huurder of zijn/haar passagiers. Voorbeelden hiervan zijn vlekken of scheuren op de zitting of een ander deel van het interieur, gestolen of beschadigde onderdelen die bij de auto horen.
Aangezien dit niet gedekt wordt door onze verzekering zijn wij niet verantwoordelijk voor het helpen van de verhuurder om zijn/haar geld hiervoor terug te krijgen. Voor gevallen die niet gedekt worden door de verzekering zullen wij zoveel mogelijk proberen de verhuurder te helpen het geld terug te krijgen van de huurder, maar wij kunnen nooit garanderen dat de verhuurder het vergoed zal krijgen. Zorg ervoor dat je duidelijke foto's van de schade maakt om het bewijs van de schade te kunnen tonen.
Lees de Algemene Voorwaarden van SnappCar hier.