Dit is een artikel over alle extra kosten die kunnen komen kijken bij het huren van een auto op SnappCar. Lees meer over hoe te betalen voor brandstof, kilometers, het opladen van elektrische auto's, het betalen van tol en wat te doen als er een verkeersboete of parkeerboete is.
- Brandstof (Lees hier meer informatie over Keyless)
- Opladen van elektrische auto's
- Kilometers (Lees hier meer informatie over Keyless)
- Tolgeld
- Verkeers- en parkeerboetes
- Accessoires (kinderzitje, skibox)
Brandstof
De verhuurder en de huurder zijn vrij om met de brandstof die tijdens een huurperiode wordt verbruikt om te gaan op een manier die hen goeddunkt. SnappCar speelt geen actieve rol in dit proces. Wij faciliteren een stap in het incheckproces van de app, die beide partijen bij aanvang van de huur en bij het einde van de huur het brandstofpeil in de tank laat invullen. Dit betekent niet dat eventuele kosten die hieraan verbonden zijn door SnappCar geregeld worden.
De meest gebruikelijke manier voor het afhandelen van de brandstof is deze: Het is de verantwoordelijkheid van de verhuurder om ervoor te zorgen dat de auto volgetankt is als de huurder de auto komt ophalen. Het is dan de verantwoordelijkheid van de huurder om de auto volgetankt terug te brengen. De verhuurder zou de auto echter ook voor 80% kunnen achterlaten en de huurder zou de tank dan tot hetzelfde niveau kunnen bijvullen.
Om het gemakkelijker te maken zou de verhuurder de huurder moeten instrueren hoeveel liter/hoeveel het gewoonlijk kost om een tank vol te gooien, aangezien hij zijn auto het beste kent. Zij kunnen bijvoorbeeld zeggen dat een volle tank meestal X euro en Y liter kost.
Sommige verhuurders geven de voorkeur aan een vergoeding in plaats van het tanken van de auto, bijvoorbeeld als de huurder de auto voor een paar uur heeft gereserveerd en het gedoe met het tanken van de auto wil vermijden, is dit misschien gemakkelijker voor beide partijen. Dit wordt dan berekend door het aantal gereden kilometers, in combinatie met hoeveel liter de auto trekt per gereden kilometer, vermenigvuldigd met de huidige prijs per liter.
De reden waarom het brandstofniveau wordt geregistreerd bij check-in en check-out is om SnappCar te helpen bemiddelen als de huurder en verhuurder een geschil hebben, eventuele verschillen worden niet automatisch geregeld.
Onze aanbeveling is deze: maak altijd duidelijk in de communicatie over hoe jullie deze extra kosten zullen oplossen. Je kunt als verhuurder bijvoorbeeld jouw voorkeursmanier in je profiel schrijven, of julliee kunnen het allebei bevestigen in de berichten van de app. Als SnappCar moet ingrijpen en er is geen schriftelijk bewijs van de afspraken, dan kunnen we alleen kijken naar wat er in de check in en check out van de boeking is gezegd.
Voor informatie over Keyless cars, lees: Wie is verantwoordelijk voor verkeersboetes ontvangen tijdens mijn Keyless boeking?
Opladen van elektrische auto's
Dezelfde regels gelden voor het opladen van een elektrische auto. De meeste verhuurders vragen hun huurders niet om de auto op te laden tot hetzelfde niveau, maar vragen in plaats daarvan een vergoeding zoals hierboven vermeld. Zorg ervoor dat je jouw huurder duidelijk instrueert hoe je het opladen wilt aanpakken. Je kunt bijvoorbeeld de huurder laten betalen voor elke kilometer, maar je kunt hem altijd vragen om de auto in te leveren met bijvoorbeeld 30% vermogen, zodat je de auto daarna vrij kunt gebruiken zonder op te laden.
Kilometers
Huurders krijgen een bepaald aantal kilometers per huurdag dat ze mogen rijden zonder extra kosten. Het aantal vrije kilometers wordt vastgesteld door de verhuurder, evenals de prijs die een huurder betaalt per kilometer wanneer hij meer rijdt dan het vrije aantal. Het totaal aantal vrije kilometers voor een huur wordt berekend door het aantal dagen dat de huurperiode lang is te vermenigvuldigen met het aantal vrije kilometers per dag. De kilometervergoeding wordt uitbetaald aan de verhuurder samen met de huuropbrengst.
De limiet van vrije kilometers zegt niet dat de huurder niet meer dan dat mag rijden, alleen dat het extra zal kosten als ze dat aantal passeren. Het maakt ook niet uit hoeveel kilometers hij elke dag van de boeking rijdt. Zolang het totaal aantal gereden kilometers binnen het inbegrepen bereik ligt, zal het niet extra kosten.
Als bij het inchecken of uitchecken de verkeerde kilometerstand wordt ingevuld, dan zullen wij eerst vragen om de kosten onderling op te lossen. Als we moeten ingrijpen, zullen we kijken naar het bewijs van de gemaakte foto's, geld in rekening brengen bij de huurder, en vervolgens het geld uitbetalen aan de verhuurder. SnappCar is niet verantwoordelijk voor het terugbetalen van de verhuurder als dit gebeurt door een fout bij het invoeren van de gegevens, maar we zullen ons best doen om te helpen.
Tolgelden, verkeers- en parkeerboetes
De huurder is verantwoordelijk voor het betalen van alle kosten die verband houden met zijn reis. Bijvoorbeeld filekosten, tolkosten en parkeerkosten, inclusief verkeersboetes en parkeerboetes. Het is echter aan jou als verhuurder om aan te geven of en hoe je betaald wilt worden voor deze kosten.
Wij vragen huurders om een foto van de parkeerbon naar de verhuurder te sturen als zij deze direct zien. Maar als ze het niet zien, dan krijg je de rekening naar je huisadres gestuurd aangezien jij de eigenaar van de auto bent. Het is daarom belangrijk dat je de huurder direct laat weten wanneer je een factuur ontvangt, zodat er genoeg tijd is om deze te betalen. Los het op welke manier dan ook op met de huurder.
Als SnappCar moet ingrijpen omdat jullie niet tot een overeenkomst zijn gekomen zullen wij administratiekosten en soms een boete toevoegen waardoor de kosten duurder zullen uitvallen. Voor verhuur in Nederland kun je dit formulier invullen voor snellere hulp. Wanneer je in een ander land hebt gehuurd, is dit het proces om onze hulp te krijgen bij het terugvorderen van het geld:
- Stuur een bericht in de app maar ook via Whatsapp, mail, of telefoon. Als zij rechtstreeks aan jou betalen scheelt dat de huurder € 25 aan administratiekosten.
- Betaal de bekeuring vooraf om extra kosten (bijvoorbeeld een verhoging) te voorkomen, aangezien wij geen aanmaningskosten voor een bekeuring vergoeden.
- Als je binnen redelijke termijn geen reactie of overschrijving van de huurder ontvangt, laat het ons dan weten en stuur ons het reserveringsnummer, een kopie van de voor- en achterzijde van het ticket, een printscreen van de berichten tussen jou en de huurder waaruit blijkt dat jullie contact met elkaar hebben. Wij gebruiken deze informatie om de kosten te verhalen op de huurder.
- SnappCar zal na ontvangst van alle informatie het geld naar jou overmaken, en een factuur sturen naar de huurder voor hetzelfde bedrag + onze kosten volgens het boetebeleid.
Accessoires (kinderzitje, skibox)
Wanneer je als verhuurder extra accessoires aanbiedt dan is het aan jou om te beslissen hoe om te gaan met de betaling voor het uitlenen hiervan. Zoals gezegd is ons advies om in je communicatie altijd duidelijk te maken hoe je deze extra kosten gaat oplossen, bijvoorbeeld door het te bevestigen in de berichten van de app. Als SnappCar moet ingrijpen en er is geen schriftelijk bewijs van je afspraken, dan kunnen we alleen kijken naar wat er in de check in en check out van de boeking is gezegd, wat soms zal betekenen dat we helemaal niet kunnen helpen.