Pech tijdens de huurperiode

In dit artikel kun je alle informatie terugvinden omtrent het proces wanneer de huurder met pech langs de weg komt te staan met jouw auto. 

Hoe meld ik pech onderweg?
Wat gebeurt er wanneer de huurder de pechhulpdienst inschakelt? 
Wat als de huurder mijn auto beschadigt door 'onvoorzichtig' te rijden?
Krijgt de huurder pechhulp in het buitenland?
Hoe vaak kan er voor mijn auto pechhulp worden ingeschakeld? 


Hoe meld ik pech onderweg? 
Bel de pechhulpdienst

Neem contact op met onze pechhulpdienst door ons te bellen via de app en kies optie 1. Je vindt de contact button door in de app naar Mijn Boekingen te gaan -> Klik op de actieve boeking -> Scroll naar beneden totdat je de button 'Contact Support team' ziet. Kies in het menu vervolgens optie 1 en je wordt doorverbonden met de pechhulpdienst.

 

Contact_Support_NL.png

Wat gebeurt er wanneer de huurder de pechhulpdienst inschakelt? 

Veel gevallen worden direct ter plaatse opgelost. Het kan gaan om een defecte accu, een lekke band, of iets anders dat eenvoudig te verhelpen is met behulp van de pechhulpdienst. In dat geval rijdt de huurder na een kleine stop gewoon door, voor deze hulp worden geen kosten doorberekend, tenzij er sprake is van (kleine) reparaties. 

Het kan ook zijn dat het probleem niet ter plaatse kan worden opgelost en de auto naar een garage moet worden afgesleept. De auto wordt dan altijd naar de dichtstbijzijnde garage gesleept, om een diagnose te kunnen stellen op het mankement. We adviseren de huurder om direct contact met jou op te nemen voor overleg over de situatie en voor een eventuele toestemming voor reparatie van de auto. In een aantal gevallen kan de reparatie dan alsnog snel plaatsvinden, zodat de huurder de auto weer naar huis kan rijden. 

Als de schade in kwestie te groot of ingewikkeld is, kan het langer duren om deze te herstellen. In dat geval zal de boeking handmatig worden afgesloten door ons Support team. De huurder wordt in dit geval op weg geholpen naar huis (of naar zijn reisbestemming). Wij vergoeden een deel van de boeking voor de tijd dat hij de auto niet kon gebruiken. Jouw verhuuropbrengsten worden aangepast zodat de huurder zijn geld terugkrijgt voor een deel van de boeking. 

 

Wat als de huurder mijn auto beschadigt door 'onvoorzichtig' te rijden?

Als de schade als mechanische schade wordt beschouwd (dus geen cosmetische schade zoals een kras of een deuk), dan wordt deze niet door de verzekering gedekt. Dit betekent dat je geen vergoeding krijgt voor de kosten van reparatie van dat type schade. Er zijn echter gevallen waarin de kwestie kan zijn ontstaan door de manier waarop de huurders met de auto rijden. Het proces om dit te onderzoeken is door contact op te nemen met ons Support team. In sommige gevallen kan een garage een verklaring afleggen die ons vertelt dat de oorzaak van de schade bij de huurder lag. Wij kunnen dan mogelijk helpen om de betaling terug te krijgen van de huurder. Helaas is dit niet altijd mogelijk, aangezien de reden voor deze problemen meestal slijtage is.

SnappCar is nooit aansprakelijk voor kosten en kan geen betaling beloven voor het herstellen van mechanische schade of het verlies van inkomsten veroorzaakt door het probleem, zelfs als een huurder onvoorzichtig heeft gereden. 

Wij raden je aan een limiet te stellen aan de afstand die de huurder mag rijden als uw auto niet in nieuwe staat is. Voor auto's ouder dan tien jaar bijvoorbeeld raden wij aan om deze niet naar het buitenland te laten gaan, omdat dit kan betekenen dat je de auto zelf moet ophalen in geval van pech. Het transport van een auto is zeer prijzig en wanneer de waarde van het transport de waarde van de auto overstijgt, zal het (internationaal) afslepen van de auto helaas niet mogelijk zijn. 

 

Krijgt de huurder pechhulp in het buitenland?

Als de huurder heeft gekozen voor de optie om de auto mee naar het buitenland te nemen, met  jouw goedkeuring en na het voldoen van de extra kosten voor het rijden in het buitenland, krijgt hij hulp langs de weg als dat nodig is. 

Wij vragen de huurder te wachten op de pechhulpdienst om hem te vertellen welke reparaties nodig zijn om de reis te vervolgen. In alle gevallen geven wij er de voorkeur aan dat zij de auto naar jouw adres terug kunnen rijden. Mocht dit echter niet mogelijk zijn dan kun je samen met de huurder, de pechhulpdienst en ons Support team besluiten om het anders op te lossen. Neem hiervoor dan spoedig contact met ons op.

 

Hoe vaak kan er voor mijn auto pechhulp worden ingeschakeld? 

Helaas zien we (keyless) auto's of busjes die bijna iedere maand wel een keer een pechgeval hebben. Dit zorgt voor een slechte ervaring voor huurders, het is onhandig voor jou als verhuurder en het brengt ook veel kosten met zich mee voor SnappCar. Als we dit zien zullen we contact opnemen om jouw kant van het verhaal te horen. We kunnen dan bijvoorbeeld besluiten om de auto uit te sluiten van buitenlanddekking.

Als er meerdere pechmeldingen zijn en we na overleg van mening zijn dat de auto niet in goede conditie is om te verhuren, dan zullen wij maatregelen treffen en je vragen om de auto binnen een maand van het platform te halen.

 

Niet gedekte kosten van pechhulp

Wanneer het vermoeden bestaat dat een pechmelding te wijten is aan de gebrekkige staat van het voertuig, kunnen wij achteraf kosten in rekening brengen voor geboden pechhulp. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een lekke band of andere bandschade doordat de banden te weinig profieldiepte hadden. Voor meer informatie over de vereisten van een voertuig, verwijzen wij naar Artikel 5.1 uit onze Algemene Voorwaarden.

 

 

 

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 1 van 2