Waar ben je naar op zoek?

Schade tijdens een huurperiode

In dit artikel vind je alle informatie over schades, hoe je schade kunt melden en de vervolgstappen wat betreft de afhandeling van de schade.

Met de volledig casco dekking, ben je uitgebreid gedekt tegen schade, diefstal en vandalisme. Schade als gevolg van technische mankementen aan het voertuig, bijvoorbeeld als gevolg van (natuurlijke) slijtage, zijn niet gedekt. De verzekeringsmaatschappij maakt een claim-by-claim beslissing omtrent de dekking.

Hoe kan ik een schade melden na de check-out?
Wat gebeurt er nadat de schade is gemeld?
Wat als de schade niet gedekt wordt door de verzekeringsmaatschappij?
Kan ik mijn auto door een andere garage laten repareren?
Met wie kan ik contact opnemen als ik vragen heb over de schadeclaim? 
Wat regelt SnappCar voor mij als ik mijn auto niet kan gebruiken?

Hoe kan ik een schade melden na de check-out? 

Als een huurder een schade veroorzaakt tijdens de boeking, dient de huurder deze aan te geven tijdens de check-out. De schade wordt dan automatisch doorgestuurd naar onze verzekeraar Allianz. Mocht je er als verhuurder op een later moment toch nog achter komen dat een huurder een schade heeft veroorzaakt en deze niet heeft gemeld tijdens de check-out, dan hanteert Allianz de volgende regels:

Het is verplicht om duidelijke foto’s te maken tijdens het in- en uitchecken via de SnappCar App. Als het een auto met SnappCar Keyless betreft dan is de huurder verplicht foto’s te maken en nieuwe schades te melden tijdens het in- en uitchecken. Zijn er geen foto’s en kan de verhuurder binnen de meldingstermijn, vermeld in het polisblad van Allianz, gemeld worden bij SnappCar, dan wordt de schade alsnog in behandeling genomen en wordt deze mogelijk verhaald op de huurder.

Wil je een schade melden die niet tijdens de check-out is doorgegeven, maar wel binnen 48 uur na afloop van de boeking is geconstateerd? Vul dan dit formulier in.

NB. Schades die ná de meldingstermijn van 48 uur worden ingediend, zullen worden afgewezen.

                                          Damage__2_.png

Wat gebeurt er nadat de schade is gemeld?

Wanneer de schade is gemeld via de app of via bovenstaand formulier, wordt de claim automatisch doorgezet naar onze verzekeraar Allianz. Vanaf het moment dat de schade een schadenummer heeft gekregen zal de verzekeringsmaatschappij het eerste aanspreekpunt zijn voor wat betreft de schadeafhandeling. Indien je inhoudelijke vragen hebt over de schadeafhandeling dan adviseren wij je om direct contact op te nemen met de verzekeringsmaatschappij, het e-mail adres kun je terugvinden onderaan dit artikel. Voor overige algemene vragen over boekingen kan ons Support team je vragen beantwoorden.

 

Stap 1: De schade wordt gemeld bij het uitchecken zoals hierboven vermeld. De verzekeringsmaatschappij zal contact met je opnemen als ze informatie missen die nodig is om verder te gaan met de schadeclaim. 

 

Stap 2: SnappCar zal de huurder en verhuurder informeren over het schadenummer wanneer deze door de verzekeringsmaatschappij is verstrekt. Als je vragen hebt over de status van de schadeclaim, dan kun je het schadenummer gebruiken in de communicatie met de verzekeringsmaatschappij.

 

Stap 3: De verzekeringsmaatschappij zal de verhuurder informeren of de schade wel of niet onder de dekking van de verzekering valt. Als de schade onder de dekking valt en deze wordt toegewezen, dan zal SnappCar de huurder informeren over het eigen risico voor deze boeking, en de kosten in mindering brengen. Schades worden altijd voorgelegd en behandeld door de verzekeringsmaatschappij, Allianz (niet door SnappCar). 

 

Stap 4: Als er bijkomende schade is die niet door de verzekering wordt gedekt, moet dit onderling tussen de huurder en de eigenaar worden geregeld. 

Schades met meerdere betrokken partijen

Wanneer er bij het ongeval een ander voertuig of andere partij betrokken was, zorg er dan voor dat je de naam en het rijbewijsnummer van de tegenpartij verzamelt, evenals het kenteken van de auto en de contactinformatie van mogelijke getuigen. 

 

Afhankelijk van in welk land de huurauto werd geboekt, zijn er verschillende procedures om de schade te melden en de SnappCar te laten repareren (als er schade aan de huurauto was). 

Voor Nederland en Duitsland geldt de verplichting om een Europees schadeformulier in te vullen. Deze vind je hier
 
                                                                  Tools__1_.png

 

 

Wat als de schade niet gedekt wordt door de verzekeringsmaatschappij?

In gevallen waarin de schade niet door de verzekeringsovereenkomst wordt gedekt, zullen zij je dit per e-mail laten weten in stap 1 of stap 3, afhankelijk van hoeveel informatie zij in eerste instantie hebben. Redenen waarom een schadegeval wordt uitgesloten van dekking; 

 

  • Dit type schade is niet opgenomen in onze verzekeringsovereenkomst. Alle verzekeringspolissen hebben limieten, en in de onze is dat bijvoorbeeld (maar niet alleen); mechanisch defect, gestolen of beschadigd interieur. Het kan ook verschillen in welk land u huurt. 
  • De verzekeringsmaatschappij krijgt tegenstrijdige informatie en hun experts kunnen de schade niet in verband brengen met de gebeurtenis die heeft plaatsgevonden. 
  • De schade is te laat gemeld.
  • De verhuurder heeft de voorwaarden van de huurovereenkomst geschonden.

Afhankelijk van de oorzaak van de schade zijn er verschillende oplossingen.

 

De schade is ontstaan door natuurlijke slijtage van de auto.

Dit zijn meestal mechanische storingen, problemen met de motor, accu, koppeling of iets dergelijks. Dit is niet veroorzaakt door de huurder en wordt daarom niet gedekt door onze verzekering. In dit geval dient de verhuurder zelf voor de reparatie te betalen.

 

De schade is veroorzaakt de door huurder en/of zijn/haar passagiers.

Voorbeelden hiervan zijn vlekken of scheuren op de zitting of een ander deel van het interieur, gestolen of beschadigde onderdelen die bij de auto horen. 

Aangezien dit niet gedekt wordt door de verzekering zijn wij niet verantwoordelijk voor het helpen van de verhuurder om zijn/haar geld hiervoor terug te krijgen. Voor gevallen die niet gedekt worden door de verzekering zullen wij zoveel mogelijk proberen de verhuurder te helpen het geld terug te krijgen van de huurder, maar wij kunnen nooit garanderen dat de verhuurder schadeloos gesteld zal worden.

Lees de volledige voorwaarden voor verhuur op SnappCar hier.

Kan ik mijn auto door een andere garage laten repareren?

Nee, als Allianz besluit dat de schade die is ontstaan ​​aan jouw auto gedekt is zullen ze alleen vergoeden als de reparatie door een 'Tophersteller' wordt uitgevoerd. Een Tophersteller is een garage die door Allianz is goedgekeurd. Een lijst van Tophersteller is hier te vinden.

 

Met wie kan ik contact opnemen als ik vragen heb over de schade? 

Allianz is verantwoordelijk voor het afhandelen van de schades. Neem contact op met hen als je een vraag over een specifiek schadegeval. Dit kan via snappcar@allianz.nl.

 

Wat regelt SnappCar voor mij als ik mijn auto niet kan gebruiken?

In bepaalde gevallen regelt SnappCar vervangend vervoer voor een verhuurder als een auto niet bruikbaar is vanwege een incident tijdens een verhuurperiode. Tijdens het reparatieproces in jouw auto kan in een aantal gevallen vervangend vervoer geregeld worden via het aangesloten schadeherstelbedrijf.

In geval van total loss, verduistering of diefstal is 15 kalenderdagen vervangend vervoer van toepassing. 

Neem contact op met Community Support als je denkt dat je een vervangende auto nodig hebt.