Vul hier jouw vraag in:

Ik heb een brief gekregen van Allianz Global Assistance over mijn gegevens

Wat is er gebeurd?

Op 19 september 2019 bleek dat er een kluis was gestolen bij Allianz Global Assistance (AGA) Het gaat daarbij om een fysieke kluis, die was opgeslagen bij een externe leverancier, waarin back up tapes zaten, met daarop (digitale) klantgegevens.. Hoe en waarom de kluis is gestolen, is niet bekend. Er is recent gebleken dat er tussen deze klantgegevens ook gegevens van SnappCar-gebruikers zaten. Bij SnappCar zelf zijn geen gegevens gelekt of buitgemaakt.

Wat is de relatie tussen SnappCar en Allianz Global Assistance?

Allianz is de verzekeringsmaatschappij die de boekingen die je afsluit via Snappcar verzekerd. Tot begin deze zomer was AGA de partij die Allianz vervolgens inschakelde voor pechhulp. Zij waren verantwoordelijk voor het ter plekke oplossen van pechgevallen tijdens huurperiodes en bijvoorbeeld het afslepen van de auto indien ter plekke oplossen niet mogelijk bleek. Om deze pechhulp aan te kunnen bieden deelde Allianz  bepaalde gegevens met AGA. Sinds 1 september biedt SnappCar zelf pechhulp aan via haar partner Eurocross en worden er dus geen gegevens meer gedeeld met AGA.

Om welke gegevens gaat het?

AGA heeft ons begin november geïnformeerd dat er inderdaad ook gegevens van SnappCar gebruikers getroffen zijn (lees: op de backups stonden) en dat het gaat om 19.493 unieke kentekens met NAW-gegevens en/of contactgegevens van natuurlijke personen. 

Als je een brief hebt gekregen van AGA, dan betekent dat dus dat jouw gegevens getroffen zijn. AGA zou je meer details moeten kunnen geven over de exacte gegevens en details ervan.

AGA heeft ons niet geïnformeerd of de NAW gegevens van huurders of verhuurders zijn en ook niet of deze met de kentekens ‘gekoppeld’ zijn. AGA zou jou die informatie moeten kunnen geven. 

Hoe kan ik zien welke data AGA van mij heeft?

SnappCar heeft geen inzicht in de data van AGA. Via deze link kan je een inzage-verzoek doen bij AGA. Hierna zal AGA een overzicht sturen van de gegevens die zij van jou hebben.

Waar kan ik terecht met andere vragen?

Allianz heeft een speciale pagina op haar website opgezet omtrent deze diefstal: https://www.allianz-assistance.nl/over-ons/nieuws/update-auto.html#. Hier staan antwoorden op veelgestelde vragen. Ook is het mogelijk om hier contact op te nemen met AGA.




Heb je nog meer vragen?
Een aanvraag indienen