Waar ben je naar op zoek?

Hoe om te gaan met brandstof, kilometers, verkeersboetes en andere extra kosten tijdens een huurperiode

Dit is een artikel over alle extra kosten die kunnen komen kijken bij het huren van een auto op SnappCar. Lees meer over hoe te betalen voor brandstof, kilometers, het opladen van elektrische auto's, het betalen van tol en wat te doen als er een verkeersboete of parkeerboete is.

Fuel_pump.png

Brandstof

De verhuurder van de auto en de huurder zijn vrij om met de brandstof die tijdens een huurperiode wordt verbruikt om te gaan op een manier die hen goeddunkt. SnappCar speelt geen actieve rol in dit proces. Wij faciliteren een stap in het incheckproces van de app, die beide partijen bij aanvang van de huur en bij het einde van de huur het brandstofpeil in de tank laat invullen. Dit betekent niet dat eventuele kosten die hieraan verbonden zijn door SnappCar geregeld worden. 

De meest gebruikelijke manier om met de brandstofsituatie om te gaan is dat het de verantwoordelijkheid van de verhuurder is om ervoor te zorgen dat de auto volgetankt is wanneer de huurder de auto komt ophalen. Het is dan de verantwoordelijkheid van de huurder om de auto volgetankt terug te brengen. De verhuurder zou de auto echter ook voor 80% kunnen achterlaten en de huurder zou de tank dan tot hetzelfde niveau kunnen bijvullen.

Om het gemakkelijker te maken zou de verhuurder de huurder moeten instrueren hoeveel liters/hoeveel geld hij moet tanken, aangezien hij zijn auto het beste kent. Hij zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat een volle tank meestal xx euro en xx liter is. 

De reden waarom het brandstofniveau wordt geregistreerd bij check-in en check-out is om SnappCar te helpen bemiddelen als de huurder en eigenaar een geschil hebben, eventuele verschillen worden niet automatisch geregeld. 

Het staat de huurder en verhuurder vrij om andere afspraken te maken, zolang beide partijen het er maar mee eens zijn. Onze aanbeveling is deze: maak in de communicatie altijd duidelijk hoe je deze extra kosten gaat oplossen. De verhuurder kan bijvoorbeeld in zijn/haar profiel schrijven welke manier zijn/haar voorkeur heeft, of ze kunnen het allebei bevestigen in de berichten van de app. Als SnappCar moet ingrijpen en er is geen schriftelijk bewijs van je afspraken, dan kunnen we alleen kijken naar wat er bij de check-in en check-out van de boeking is gezegd.

Als je een huurder bent, vraag dan altijd vooraf hoe de verhuurder de brandstofbetaling wil oplossen als hij/zij daar niets over heeft gezegd voordat je de auto ophaalt.

Wat te doen in geval van een brandstofgeschil? 
Ontstaat er een brandstofgeschil en moet SnappCar hierin bemiddelen, dan zijn hier extra kosten aan verbonden voor de huurder. Voor meer informatie wat betreft ons boetebeleid, klik hier. 

 

Meer informatie over Keyless auto's, lees je hier.

 

fuel-level-1.png

 

Opladen elektrische auto's

Dezelfde regels gelden voor het opladen van een elektrische auto. De meeste verhuurders vragen hun huurders niet om de auto op te laden tot hetzelfde niveau, maar vragen in plaats daarvan een vergoeding zoals hierboven vermeld. Zorg ervoor dat je van tevoren duidelijk afspreekt hoe je het opladen wilt aanpakken. Je kunt bijvoorbeeld een bedrag per kilometer kunnen afspreken, maar breng de auto in elk geval altijd terug met minimaal bijvoorbeeld 30% zodat de verhuurder nadien vrij is om de auto te gebruiken zonder direct op te laden.

Vraag het altijd van tevoren en plan je tijd zo in dat je de auto tot het juiste bedrag kunt opladen voordat je hem terugbrengt. 


Kilometers

Wanneer je een SnappCar huurt, krijg je een bepaald aantal kilometers per huurdag van je huurperiode dat je mag rijden zonder extra kosten. Dit zijn de kosten van de waardevermindering bij het rijden met de auto, en staat los van de brandstof. Het aantal vrije kilometers wordt vastgesteld door de verhuurder, evenals de prijs die een huurder betaalt per kilometer wanneer je meer rijdt dan het vrije aantal. Het totaal aantal vrije kilometers voor een huur wordt berekend door het aantal dagen dat de huurperiode lang is te vermenigvuldigen met het aantal vrije kilometers per dag.

De kilometervergoeding wordt uitbetaald aan de verhuurder samen met de huuropbrengst. 

De limiet van vrije kilometers zegt niet dat je niet meer dan dat mag rijden, alleen dat het extra gaat kosten als je dat aantal overschrijdt. Het maakt ook niet uit hoeveel kilometers je elke dag van de boeking rijdt. Zolang het totaal aantal gereden kilometers aan het eind van de boeking binnen het inbegrepen bereik ligt, zal het niet extra kosten.

Als je bij het inchecken of uitchecken de verkeerde kilometerstand invult, zullen wij eerst vragen om de kosten onderling op te lossen. Als we moeten bemiddelen dan zullen we het bewijs van de genomen foto's bekijken en een factuur voor de kosten sturen, en vervolgens het geld aan de verhuurder overmaken. SnappCar is niet verantwoordelijk voor de terugbetaling aan de verhuurder als dit gebeurt door een fout bij het invoeren van de gegevens, maar we zullen ons best doen om te helpen.

 

mileage-1.pngmileage-2.png

 

Verkeers- en parkeerboetes

Je bent als huurder verantwoordelijk voor het betalen van alle kosten die verband houden met het gebruik van de SnappCar en jouw reis. Bijvoorbeeld filekosten, tolkosten en parkeerkosten, inclusief verkeersboetes en parkeerboetes. 

De verhuurder krijgt de rekening meestal naar zijn/haar huisadres gestuurd, omdat hij/zij de eigenaar van de auto is. Het is daarom belangrijk dat je de eigenaar betaalt zodra deze contact met u opneemt.

Als je een parkeerbon ziet tijdens je boeking, stuur dan een foto hiervan direct naar de eigenaar en regel met hem hoe de betaling af te handelen. 

Als SnappCar moet ingrijpen omdat je niet tot een betaling of oplossing bent gekomen, zullen we de bekeuring afhandelen en administratiekosten toevoegen. Zie de huidige tarieven in dit artikel.

 

Accessoires (kinderzitje, skibox)

Als de verhuurder extra accessoires aanbiedt dan is het aan de verhuurder om te beslissen hoe om te gaan met de betaling voor het uitlenen hiervan. Zoals gezegd is ons advies om in je communicatie altijd duidelijk te maken hoe je deze extra kosten gaat oplossen, bijvoorbeeld door het te bevestigen in de berichten van de app. Als SnappCar moet ingrijpen en er is geen schriftelijk bewijs van je afspraken, dan kunnen we alleen kijken naar wat er in de check in en check out van de boeking is gezegd.