Hoe zorgen we voor een veilige en betrouwbare community?

In dit artikel kun je meer lezen over hoe wij de veiligheid en betrouwbaarheid van ons platform waarborgen. 

Het verificatieproces van huurders

Je kunt je inschrijven bij SnappCar als je voldoet aan de eisen die zijn opgenomen in de Algemene Voorwaarden. In deze voorwaarden staat dat je minimaal 21 jaar oud moet zijn, minimaal 1 jaar in het bezit bent van je rijbewijs en niet bent afgekeurd door een verzekeringsmaatschappij. Ook staat er dat je in de afgelopen acht jaar niet veroordeeld bent voor rijden onder invloed van alcohol en/of drugs, gevaarlijk rijgedrag, rijden zonder verzekering en/of verzekeringsfraude. 

Om de veiligheid en betrouwbaarheid van onze community zo goed als mogelijk te waarborgen controleert SnappCar de identiteit van elke huurder die het platform wil gebruiken. Om dit te doen, vragen we elke huurder om ons verificatieproces te doorlopen. Het proces bestaat uit verschillende stappen waarin je ons informatie over jezelf verstrekt, waaronder:

  • Naam
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Een upload van je rijbewijs
  • Bankgegevens (inclusief het betalen van verificatiekosten)

Door ons bij elke stap de nodige informatie te verstrekken, kunnen wij jouw identiteit bevestigen. Als de informatie correct is en wij deze kunnen verifiëren, wordt je profiel geverifieerd en kunt je beginnen met het huren van auto's.

SnappCar controleert de identiteit en de geldigheid van het rijbewijs van elke huurder die zich op ons platform registreert. We controleren je identiteit door de naam op je rijbewijs te vergelijken met de naam op je bankrekening. De geldigheid van je rijbewijs wordt gecontroleerd bij de autoriteiten in het betreffende land.

Bij het uploaden van de foto's van je rijbewijs mag je de foto van jou, en het BSN op je rijbewijs afschermen. In Zweden kun je punt 4d afschermen. SnappCar moedigt iedereen aan om verantwoordelijk en voorzichtig te zijn bij het delen van persoonlijke informatie. Om ons verificatieproces uit te voeren, hebben we toegang nodig tot alle gegevens op het rijbewijs, met uitzondering van je foto en BSN. Zorg ervoor dat je het documentnummer niet blokkeert, want dan stopt het verificatieproces. 

Wij gebruiken de informatie van het rijbewijs om een credit check te doen en zullen de deelnemers die een kredietregistratie hebben deactiveren, om de veiligheid op ons platform te waarborgen. 

 

Rijbewijs van buiten de Europese Unie

Vanwege verzekeringsreden kun je met een rijbewijs wat niet is uitgegeven vanuit een EU land helaas geen auto huren via SnappCar.

 

Rijbewijs van buiten de Europese Unie

Vanwege verzekeringsreden kun je met een rijbewijs wat niet is uitgegeven vanuit een EU land helaas geen auto huren via SnappCar.

 

Beoordelingen/reviews

SnappCar is een peer-to-peer platform dat berust op beoordelingen die gebruikers elkaar geven. Het review systeem creëert sociale controle en een veilige community voor iedereen op het platform.

SnappCar kan geen reviews bewerken of verwijderen zonder toestemming van de gebruikers. We trekken de grens bij reviews die aantoonbare onwaarheden bevatten en dus misleidend zijn OF reviews die beledigingen bevatten. In dergelijke gevallen geeft SnappCar gebruikers de gelegenheid om de review aan te passen, anders wordt deze verwijderd. SnappCar kan een review ook aanpassen als de schrijver ervan daarom vraagt.

 

Het rapporteren van gebruikers

Je hebt de mogelijkheid om een gebruiker direct in de app te rapporteren als je verdacht gedrag opmerkt. Meldingen worden niet openbaar gemaakt zoals de reviews, maar ze worden wel gelezen door SnappCar. We waarderen het als je de tijd neemt om iets te melden dat je ziet als ongewenst gedrag, omdat dit ons helpt om de juiste beslissingen te nemen. Je kan de meldknop vinden op elk gebruikersprofiel. 

 

Contact politie en lokale autoriteiten

Wij werken samen met relevante partijen voor de beveiliging van het platform. Wij delen nooit zomaar gegevens met derden.

 

Het beëindigen van deelname van gebruikers

In de Algemene Voorwaarden staat dat wij iedere gebruiker de toegang tot het platform kunnen ontzeggen. Enkele voorbeelden van situaties waarin wij een gebruiker kunnen deactiveren zijn: 

  • Bij het roken in de auto of het vuil inleveren van de auto, in strijd met de gemaakte afspraken. 
  • Wanneer de auto met een lege tank wordt ingeleverd en afspraken over de betaling van brandstof niet worden nagekomen.
  • Wanneer een verkeersboete is uitgeschreven en deze niet wordt verrekend tussen de huurder en de verhuurder.
  • Wanneer de auto later wordt ingeleverd dan afgesproken in de huurovereenkomst
  • Wanneer wij getuige zijn van onvriendelijk taalgebruik of ongepast gedrag. Dit is ter beoordeling van ons Support team.
  • Wanneer we vermoeden dat de huurder informatie van iemand anders gebruikt om een auto te huren.
  • Wanneer een gebruiker een openstaande betaling heeft van een vorige boeking. 

Het uitsluiten van een gebruiker van deelname is permanent, beslissingen hiertoe worden niet heroverwogen.

 

Onze community kernwaarden

In de SnappCar community zijn er gedragsregels. Samen houden we de community betrouwbaar en autodelen leuk en aantrekkelijk voor iedereen.

Met SnappCar huur je een auto van iemand uit je buurt. Rijden in een auto van een buurman is anders dan rijden bij een traditioneel verhuurbedrijf. Daarom hanteren we samen bepaalde gedragsregels die gebaseerd zijn op onze drie belangrijkste waarden. Zo bouwen en onderhouden we samen een betrouwbare gemeenschap. Wil je weten wat we bedoelen? Lees dan snel verder!

Respect, betrokkenheid en sociaal gedrag zijn de drie belangrijkste waarden in de SnappCar community. We bouwen en onderhouden samen een betrouwbare community als we ons hieraan houden. 

 

Respect

Zorgvuldig omgaan met de auto, met elkaar en met de verkeersregels is essentieel. Ga daarom zorgvuldig met de auto om en luister naar de aanwijzingen van de verhuurder. Zorg dat de tank wordt volgetankt zoals afgesproken en laat de auto natuurlijk schoon en netjes achter. Respecteer ook elkaars tijd en agenda want niemand vindt het leuk om op iemand te wachten.  

 

Wanneer is er sprake van een gebrek aan respect? 

Wanneer de geldende verkeersregels (snelheid of parkeren) zijn overtreden. Wanneer je in de auto rookt terwijl dat niet is toegestaan. Wanneer je de auto inlevert zonder op te ruimen of schoon te maken. Onvriendelijk taalgebruik en ook wanneer je geen rekening houdt met de tijd en agenda van anderen.

 

Communicatie

Omdat we allemaal deel uitmaken van de community, is betrokken zijn erg belangrijk. Duidelijke en tijdige communicatie voor, tijdens en na een boeking is goed voor iedereen. Laat het de ander bijvoorbeeld op tijd weten als je vastzit in het verkeer of pech hebt. Wees open en concreet over wat je van elkaar wilt, en vind samen de juiste oplossing!

 

Welk gedrag getuigt niet van goede communicatie?

Niet communiceren of op het laatste moment iets veranderen zonder elkaar op de hoogte te stellen. Onder gebrek aan inzet wordt bijvoorbeeld ook verstaan dat men snel moet vertrekken zonder samen de check-out naar behoren af te ronden.

 

Wij doen ons best om ervoor te zorgen dat onze community een vriendelijke, veilige en betrouwbaar platform is en wij vertrouwen erop dat je ons zult helpen dat te creëren!

 

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 1 van 2