Waar ben je naar op zoek?

Ons prijsmodel en eventuele toeslagen

Wat kost het om een auto te huren? Hoe werkt het prijsmodel?

Voor het huren van een auto via SnappCar, rekenen we verschillende kosten. Voor huurders komen deze kosten bovenop de dagprijs of kilometerprijs. 

 

Dagprijs en prijs per kilometer

De verhuurder bepaalt de dagprijs van een auto, en het aantal vrije kilometers dat bij de dagprijs is inbegrepen. 

 

Korting op halve dagen 

Het prijsmodel van SnappCar werkt met hele en halve dagen. Als de huurperiode korter is dan 5 uur, rekenen wij 50% van de dagprijs en 50% van de vrije kilometers.

 

Meerdagenkorting

Verhuurders kunnen een korting instellen wanneer een huurder de auto langer wil huren. Als de huurperiode langer is dan 3 dagen, is de korting 15% op de dagprijs. Let op: dit is een instelling die verhuurders optioneel kunnen aanzetten. Als je deze korting niet ziet als onderdeel van de boeking, heeft de verhuurder geen korting ingesteld.

 

SnappCar fee

SnappCar vraagt een vergoeding aan zowel de huurder als de verhuurder. Deze vergoeding wordt gebruikt om het platform te onderhouden en gebruikers te ondersteunen mocht er iets misgaan. Denk hierbij aan activiteiten zoals het ontwikkelen van de app, het uitvoeren van veiligheidscontroles, het uitbetalen van huurinkomsten, het versturen van sms-berichten en het oplossen van geschillen tussen gebruikers. We berekenen deze vergoeding als percentage over de dagprijs van de auto.

Hoe wordt de hoogte van de SnappCar Fee en verzekeringsvergoeding bepaald?

 

Verzekerings fee

Aangezien de meeste reguliere autoverzekeringen geen schade dekken wanneer de auto aan derden wordt verhuurd, bieden wij een speciale autodeelverzekering aan in samenwerking met Allianz in Nederland en Duitsland, en If in Zweden. Wij rekenen verzekeringskosten door aan zowel de huurder als de verhuurder, en wij berekenen deze over de dagprijs van de auto. Als de prijs van de boeking onder een bepaald tarief ligt, zal de verzekering een dagprijs volgen in plaats van een percentage. De verzekeringspolis zelf kunt u hier vinden.

 

Pechhulpservice 

Om ervoor te zorgen dat huurders zorgeloos de weg op kunnen, biedt SnappCar pechhulp aan in samenwerking met onze pechhulppartners. We brengen dit op twee manieren in rekening:

Reguliere pechhulptoeslag voor huurders

Huurders betalen € 1,- per dag voor pechhulp binnen Nederland. Bij het meenemen van de auto naar het buitenland geldt een toeslag van € 6,- per dag. Bij pech in het buitenland, zonder dat voor deze laatste optie is gekozen, worden alle kosten doorberekend aan de huurder.

 

BTW

Autodelen wordt belast met 21% BTW die wordt toegevoegd aan de kosten van de SnappCar vergoeding en andere administratieve kosten. Over de dagprijs van de auto, de kilometers en de verzekering wordt geen BTW geheven. Als je een bonnetje nodig hebt om aan je werkgever te laten zien kun je het tarievenoverzicht downloaden van de website in je boekingsoverzicht. 

 

Toeslag voor oudere auto's

Wij zien dat auto's ouder dan 15 jaar meer service en vaker pechhulp nodig hebben. Daarom rekenen wij een toeslag per dag voor auto's van 15 jaar en ouder. 

 

Leeftijdstoeslag voor jonge huurders

Huurders onder de 25 jaar betalen een leeftijdstoeslag per dag voor boekingen.

 

Verificatiekosten

Nieuwe huurders betalen eenmalige verificatiekosten bij het registreren van hun profiel. Deze kosten dekken de controleren die wij uitvoeren voor het checken van het rijbewijs, de identiteit en de bankgegevens van de huurder.

 

Eigen risico bij schade (voor huurders) 

Bij elke boeking geldt een eigen risico voor de huurder. Dit betekent dat als je als huurder schade veroorzaakt, je altijd een deel daarvan zelf moet betalen. Hoeveel je moet betalen, hangt af van de hoogte van het eigen risico. In veel gevallen kun je bij het reserveren van de auto het eigen risico verlagen, tegen een meerprijs.

Voorbeeld: Huurder A en B veroorzaken allebei een schade van €1000,-

Huurder A had een eigen risico van €250,-. Daarom brengen wij €250,- (excl. administratiekosten) in rekening.

Huurder B had een eigen risico van €1750,-. Daarom brengen wij €1000,- euro in rekening (excl. administratiekosten).

 

De hoogte van het eigen risico is afhankelijk van het risicoprofiel van een boeking. Het risicoprofiel hebben wij samen met Allianz gemaakt op basis van historische gegevens. Zo zal het eigen risico over het algemeen hoger zijn voor jonge huurders en dure auto's. Daarnaast is het niet in alle gevallen mogelijk om het eigen risico te verlagen.

 

Borg (voor huurders)

Indien je als huurder niet met creditcard kunt of wilt betalen, brengen wij eenmalig een borg in rekening. Je doet dan een iDeal betaling voor de kosten van de huur plus het bedrag voor de borg. Helaas zien we dat huurders vaak nog openstaande rekeningen hebben bij SnappCar als ze hun profiel opzeggen. Daarom houden wij deze borg in. Alleen als je geen openstaande rekeningen hebt, kun je je profiel annuleren en je borg terugvragen.

Lees hier meer over waarborgsommen: Betaal ik een borg tijdens het huren van een SnappCar?

 

Betaalmethoden

In Nederland kan je op dit moment met iDEAL of met credit card betalen. Prepaid credit cards zijn helaas niet toegestaan. Houd u er rekening mee dat een iDeal betaling alleen kan worden gedaan met een bankrekening die overeenkomt met de naam in uw SnappCar profiel.

Heb je een en/of rekening? Check dan dit artikel. Het betalen met zakelijke rekeningen is helaas niet mogelijk. Wij kunnen hier geen uitzondering op maken.

 

Incasso van bijkomende kosten

Houd er rekening mee dat er kosten in rekening gebracht kunnen worden na afloop van de huurperiode. SnappCar is gemachtigd deze kosten automatisch van jouw bankrekening of creditcard te incasseren. 

Dit betreft bijvoorbeeld kosten voor:

  • Betalingen voor extra gereden kilometers
  • Betalingen voor het eigen risico na schade
  • Betalingen voor kosten die gebruikers niet met elkaar kunnen verrekenen (zie hieronder)
  • Betalingen voor boetes op basis van het boetebeleid

Betalingen die de huurder en de eigenaar onderling moeten regelen:

  • Betaling van brandstofkosten (als de huurder de brandstoftank niet even vol inlevert)
  • Betaling van eventuele verkeersovertredingen

Lees daar meer over in dit artikel: Hoe om te gaan met brandstof en andere extra kosten tijdens een verhuur

Let op: Het is niet toegestaan om betalingen voor de boeking buiten het platform om te regelen.

Heb je nog meer vragen?
Een aanvraag indienen