Waar ben je naar op zoek?

Brandstof en kilometers

Brandstof

De verhuurder en de huurder zijn vrij om met de brandstof die tijdens een huurperiode wordt verbruikt om te gaan op een manier die hen goeddunkt. SnappCar speelt geen actieve rol in dit proces. Wij faciliteren een stap in het incheckproces van de app, die beide partijen bij aanvang van de huur en bij het einde van de huur het brandstofpeil in de tank laat invullen. Dit betekent niet dat eventuele kosten die hieraan verbonden zijn door SnappCar geregeld worden. 

De meest gebruikelijke manier voor het afhandelen van de brandstof is deze: Het is de verantwoordelijkheid van de verhuurder om ervoor te zorgen dat de auto volgetankt is als de huurder de auto komt ophalen. Het is dan de verantwoordelijkheid van de huurder om de auto volgetankt terug te brengen. De verhuurder zou de auto echter ook voor 80% kunnen achterlaten en de huurder zou de tank dan tot hetzelfde niveau kunnen bijvullen.

Om het gemakkelijker te maken zou de verhuurder de huurder moeten instrueren hoeveel liter/hoeveel het gewoonlijk kost om een tank vol te gooien, aangezien hij zijn auto het beste kent. Zij kunnen bijvoorbeeld zeggen dat een volle tank meestal X euro en Y liter kost. 

Sommige verhuurders geven de voorkeur aan een vergoeding in plaats van het tanken van de auto, bijvoorbeeld als de huurder de auto voor een paar uur heeft gereserveerd en het gedoe met het tanken van de auto wil vermijden, is dit misschien gemakkelijker voor beide partijen. Dit wordt dan berekend door het aantal gereden kilometers, in combinatie met hoeveel liter de auto trekt per gereden kilometer, vermenigvuldigd met de huidige prijs per liter.

De reden waarom het brandstofniveau wordt geregistreerd bij check-in en check-out is om SnappCar te helpen bemiddelen als de huurder en verhuurder een geschil hebben, eventuele verschillen worden niet automatisch geregeld. 

Onze aanbeveling is deze: maak altijd duidelijk in de communicatie over hoe jullie deze extra kosten zullen oplossen. Je kunt als verhuurder bijvoorbeeld jouw voorkeursmanier in je profiel schrijven, of jullie kunnen het allebei bevestigen in de berichten van de app. Als SnappCar moet ingrijpen en er is geen schriftelijk bewijs van de afspraken, dan kunnen we alleen kijken naar wat er in de check in en check out van de boeking is gezegd.

Wat te doen in geval van een brandstofgeschil? 

Wanneer de auto niet met de juiste hoeveelheid brandstof is geretourneerd en hier is voldoende bewijs voor, is het zaak dat de huurder het resterende bedrag aan de eigenaar voldoet. Gebeurt dit niet en moet SnappCar hierin bemiddelen, vul dan dit formulier in. Ons Community Support team zal dan helpen met een oplossing.

 

fuel-level-1.png

 

Opladen van elektrische auto's

Dezelfde regels gelden voor het opladen van een elektrische auto. De meeste verhuurders vragen hun huurders niet om de auto op te laden tot hetzelfde niveau, maar vragen in plaats daarvan een vergoeding zoals hierboven vermeld. Zorg ervoor dat je jouw huurder duidelijk instrueert hoe je het opladen wilt aanpakken. Je kunt bijvoorbeeld de huurder laten betalen voor elke kilometer, maar je kunt hem altijd vragen om de auto in te leveren met bijvoorbeeld 30% vermogen, zodat je de auto daarna vrij kunt gebruiken zonder op te laden.

 

Kilometers

Huurders krijgen een bepaald aantal kilometers per huurdag dat ze mogen rijden zonder extra kosten. Het aantal vrije kilometers wordt vastgesteld door de verhuurder, evenals de prijs die een huurder betaalt per kilometer wanneer hij meer rijdt dan het vrije aantal. Het totaal aantal vrije kilometers voor een huur wordt berekend door het aantal dagen dat de huurperiode lang is te vermenigvuldigen met het aantal vrije kilometers per dag. De kilometervergoeding wordt uitbetaald aan de verhuurder samen met de huuropbrengst. 

De limiet van vrije kilometers zegt niet dat de huurder niet meer dan dat mag rijden, alleen dat het extra zal kosten als ze dat aantal passeren. Het maakt ook niet uit hoeveel kilometers hij elke dag van de boeking rijdt. Zolang het totaal aantal gereden kilometers binnen het inbegrepen bereik ligt, zal het niet extra kosten. 

Als bij het inchecken of uitchecken de verkeerde kilometerstand wordt ingevuld, dan zullen wij eerst vragen om de kosten onderling op te lossen. Als we moeten ingrijpen, zullen we kijken naar het bewijs van de gemaakte foto's, geld in rekening brengen bij de huurder, en vervolgens het geld uitbetalen aan de verhuurder. SnappCar is niet verantwoordelijk voor het terugbetalen van de verhuurder als dit gebeurt door een fout bij het invoeren van de gegevens, maar we zullen ons best doen om te helpen.

 

mileage-1.pngmileage-2.png