Inkomsten en opbrengsten bij verhuur via SnappCar

Wat verdien je wanneer je je auto verhuurd via SnappCar? En andere aspecten waar je rekening mee moet houden.

Wanneer je je auto verhuurt via SnappCar dan bepaal je zelf de dagprijs van jouw auto. Over deze dagprijs draag je een percentage af voor de SnappCar fee en de verzekeringsfee. De SnappCar fee wordt door ons gebruikt om (onder andere) ons platform te verbeteren, Support ondersteuning te bieden, vertrouwen en veiligheid te regelen en een veilige manier te bieden om betalingen af te handelen. De verzekeringsbijdrage wordt gebruikt om onze full-casco verzekering te kunnen aanbieden.

Voor het huren van een auto via SnappCar brengen we verschillende kosten in rekening. Voor huurders komen deze kosten boven op de door jou ingestelde dagprijs of kilometerprijs. Wat huurders betalen wanneer ze jouw auto huren, lees je in dit artikel.

Dagprijs en kilometervergoeding

Als verhuurder bepaal je zelf de dagprijs van je auto en het aantal vrije kilometers dat bij de dagprijs inbegrepen is. Je stelt zelf ook het bedrag in dat wordt berekend per kilometer, wanneer jouw huurder meer rijdt dan het aantal vrije kilometers. 

De ingestelde dagprijs fluctueert automatisch door verschillende factoren en seizoentrends. Wanneer de vraag naar auto’s hoger is, bijvoorbeeld tijdens de vakantieperiode, zal de dagprijs automatisch hoger zijn en is jouw verhuuropbrengst dus ook hoger. Wanneer er minder vraag is naar auto’s, is de prijs dus lager en daarmee jouw verhuuropbrengst lager. 

Dagprijs en halve dagen

Het prijsmodel van SnappCar is gebaseerd op hele en halve dagen. Als de verhuurperiode korter is dan 5 uur, ontvang je 50% van de dagprijs en 50% van de eventueel extra gereden kilometers. 

Meerdagenkorting

Als verhuurder kun je een meerdagenkorting instellen. Als de huurperiode langer is dan 3 dagen, krijgt jouw huurder 15% korting op de dagprijs. Let op: dit is een instelling die je als verhuurder optioneel kunt aan- of uitzetten. De korting wordt in mindering gebracht op de verhuuropbrengst. 

SnappCar fee

Wanneer je jouw auto verhuurt via SnappCar draag je een vergoeding voor de SnappCar fee af als percentage van de dagprijs. Dit percentage is 13,5% van de dagprijs en geldt per dag. Deze vergoeding gebruiken wij om het platform te onderhouden en gebruikers te ondersteunen. Denk hierbij aan activiteiten zoals het ontwikkelen van de app, het uitvoeren van veiligheidscontroles, het uitbetalen van huurinkomsten, het versturen van sms-berichten en het oplossen van geschillen tussen gebruikers. 

Verzekeringsfee

In samenwerking met Allianz in Nederland en Duitsland bieden wij een speciale autodeelverzekering aan die geldt tijdens een boeking waarbij jouw auto via SnappCar is verhuurd . De verzekeringsvergoeding bedraagt 15% per verhuurdag met een minimum van € 5 per dag. Meer over de verzekering lees je hier.

Pechhulpservice

Om ervoor te zorgen dat huurders zorgeloos de weg op kunnen, biedt SnappCar pechhulp aan in samenwerking met onze pechhulppartners. Huurders betalen voor de pechhulpdekking wanneer ze jouw auto huren. Er is een keuze tussen Nederlanddekking en buitenlanddekking (Europa). Meer informatie hierover lees je in dit artikel.

Toeslag oudere auto's 

Helaas zien we steeds meer pechgevallen met oudere voertuigen. Dit zorgt voor een slechte ervaring voor huurders, en brengt vaak hoge kosten (vaak honderden euro’s per geval waar de hulpdienst uit moet rukken) met zich mee voor SnappCar. Om dit te compenseren brengen we €2,50 per verhuurdag in mindering op de verhuuropbrengst wanneer jouw auto 15 jaar of ouder is en/of meer dan 250.000KM op de teller heeft.

Uitbetaling van de verhuuropbrengst 

Wanneer jouw auto via SnappCar is verhuurd, wordt de verhuuropbrengst zo spoedig mogelijk na afloop van de boekingsperiode op je bankrekening overgemaakt. In geval van extra gereden kilometers wordt de vergoeding verrekend in het totaalbedrag. Zorg ervoor dat je bankgegevens zijn opgeslagen in je profiel!

Let op: Het is niet toegestaan om betalingen voor de boeking buiten het platform te regelen.

Noodzakelijke gegevens voor uitbetaling 

Voor het incasseren en het verwerken en uitbetalen van betalingen aan gebruikers werkt SnappCar samen met Stripe.

Om SnappCar te gebruiken en betalingen te ontvangen (via Stripe), is het noodzakelijk dat je akkoord gaat met de Stripe Connected Account overeenkomst. Verder hebben we een aantal van je gegevens nodig die we aan Stripe doorgeven, zodat je SnappCar kunt gebruiken en uitbetalingen voor je boekingen kunt ontvangen. De meeste van je gegevens staan al in je Snappcar profiel. Stripe vereist een extra verificatie van persoonlijke gegevens en profiel, om te voldoen aan de wet- en regelgeving die van toepassing is op online betalingssystemen. 

Naast het akkoord gaan met de Stripe Connected Account overeenkomst, hebben wij nog een aantal andere gegevens nodig, die wij aan Stripe zullen doorgeven. Dit zijn:

Je volledige voor- en achternaam

Adresgegevens

E-mail adres

Geboortedatum

IBAN bankrekeningnummer

Om de verificatie uit te voeren, vraagt Stripe je om een document te uploaden (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of verblijfsvergunning). Stripe vraagt dit om te voldoen aan hun Know Your Customer (KYC) verplichtingen. Deze verplichting houdt in dat Stripe informatie over Stripe-rekeninghouders moet verzamelen en verifiëren om fraude, misbruik, het witwassen van geld en andere vormen van (financiële) criminaliteit te voorkomen. Meer informatie hierover is te vinden op hun website. Je kunt alle gegevens invoeren in je SnappCar profiel. Zonder deze gegevens kunnen wij je boekingen niet uitbetalen. Zorg er dus altijd voor dat je profiel compleet is, zodat je zonder problemen gebruik kunt maken van SnappCar!

Belasting

Vanaf 1 januari 2023 is DAC7 van kracht en op basis hiervan zijn alle exploitanten van digitale platforms verplicht om bepaalde informatie over hun verkopers te verzamelen, te verifiëren en te rapporteren aan relevante belastingautoriteiten (in NL: belastingdienst). Onder verkopers vallen alle gebruikers die een inkomen ontvangen via een digitaal platform. In het geval van SnappCar gaat het dus over de verhuurders op ons platform.

Meer informatie over DAC-7 lees je op onze blog.

Heb je vragen over of je belasting moet afdragen over de inkomsten van de boekingen, of als je hier andere vragen over hebt, neem dan contact op met de Belastingdienst of een belastingadviseur. Zij kunnen je het beste adviseren over de manier waarop jij jouw inkomsten moet rapporteren.

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 1