Waar ben je naar op zoek?

Welke kosten rekent SnappCar?

SnappCar brengt de verhuurder een SnappCar vergoeding en een verzekeringsvergoeding in rekening. De SnappCar vergoeding wordt door ons gebruikt om (onder andere) ons platform te verbeteren, Support ondersteuning te bieden, vertrouwen en veiligheid te regelen en een veilige manier te bieden om betalingen af te handelen. De verzekeringsbijdrage wordt gebruikt om onze full-casco verzekering te kunnen aanbieden.

Voor het huren van een auto via SnappCar brengen we verschillende kosten in rekening. Voor huurders komen deze kosten bovenop de dagprijs of kilometerprijs. 

 

Dagprijs en kilometervergoeding

De verhuurder bepaalt de dagprijs van een auto, en het aantal gratis kilometers dat in de dagprijs is inbegrepen. De verhuurder stelt ook een kilometerprijs vast, die wordt berekend als de huurder meer rijdt dan het aantal vrije kilometers. Deze prijzen verschillen afhankelijk van de auto die je kiest. 

 

Korting op halve dagen

Het prijsmodel van SnappCar is gebaseerd op hele en halve dagen. Als de huurperiode korter is dan 5 uur, rekenen wij 50% van de dagprijs en 50% van de vrije kilometers. Meer informatie hierover vind je in dit artikel.

 

Meerdagenkorting

Als verhuurder kun je een meerdagenkorting instellen. Als de huurperiode langer is dan 3 dagen, is de korting 15% op de dagprijs. Let op: dit is een instelling die je als verhuurder optioneel kunt aan- of uitzetten. De korting wordt in mindering gebracht op de verhuuropbrengst. 

 

SnappCar fee

SnappCar vraagt een vergoeding aan zowel de huurder als de verhuurder. Deze vergoeding wordt gebruikt om het platform te onderhouden en gebruikers te ondersteunen mocht er iets misgaan. Denk hierbij aan activiteiten zoals het ontwikkelen van de app, het uitvoeren van veiligheidscontroles, het uitbetalen van huurinkomsten, het versturen van sms-berichten en het oplossen van geschillen tussen gebruikers. We berekenen deze vergoeding over de dagprijs.

 

Verzekeringsfee

Aangezien de meeste reguliere autoverzekeringen geen schade dekken wanneer de auto aan derden wordt verhuurd, bieden wij een autodeelverzekering aan in samenwerking met Allianz in Nederland en Duitsland, en If in Zweden. Wij rekenen verzekeringskosten door aan zowel de huurder als de verhuurder, en wij berekenen deze op de dagprijs van de auto. Als de prijs van de boeking onder een bepaald tarief ligt, zal de verzekering een dagprijs volgen in plaats van een percentage. De verzekeringspolis kun je hier vinden.

 

Pechhulpservice

Om ervoor te zorgen dat huurders zorgeloos de weg op kunnen, biedt SnappCar pechhulp aan in samenwerking met onze pechhulppartners. We brengen dit op twee manieren in rekening:

Reguliere pechhulptoeslag voor huurders

Huurders betalen € 1,- per dag voor pechhulp binnen Nederland. Bij het meenemen van de auto naar het buitenland geldt een toeslag van € 6,- per dag. Bij pech in het buitenland, zonder dat voor deze laatste optie is gekozen, worden alle kosten doorberekend aan de huurder.

 

BTW

Autodelen wordt belast met 25% BTW die wordt toegevoegd aan de kosten van de SnappCar vergoeding en andere administratieve kosten. Over de dagprijs van de auto, de kilometers en de verzekering wordt geen BTW geheven. Als huurders een bonnetje nodig hebben om aan hun werkgever te laten zien, kunnen ze het prijzenoverzicht downloaden van de website. Omdat SnappCar een P2P platform is, verstrekken we (nog) geen facturen voor boekingen. Wanneer je jouw auto hebt verhuurd, ontvang je ook een overzicht van de opbrengst van de boeking via e-mail.

 

Toeslag oudere auto's 

Wij zien dat auto's ouder dan 15 jaar meer service en vaker pechhulp nodig hebben. Daarom rekenen wij een toeslag per dag voor auto's van 15 jaar en ouder.

 

Leeftijdstoeslag

Huurders onder de 25 jaar betalen bij boekingen een leeftijdstoeslag per dag.

 

Eenmalige verificatiekosten

Nieuwe huurders betalen eenmalig verificatiekosten bij het aanmaken van hun profiel. Dit dekt de kosten die wij maken voor het controleren van het rijbewijs, de identiteit en de bankgegevens van de huurder.

 

Uitbetaling van de verhuuropbrengst 

Wanneer u jouw auto via SnappCar hebt verhuurd, wordt de huuropbrengst zo spoedig mogelijk na afloop van de boekingsperiode op je bankrekening overgemaakt. In geval van extra gereden kilometers wordt de vergoeding verrekend in het totaalbedrag. Zorg ervoor dat je bankgegevens zijn opgeslagen in je profiel!

 

Stripe

Voor het incasseren en het verwerken en uitbetalen van betalingen aan gebruikers werkt SnappCar samen met Stripe.

Om SnappCar te gebruiken en betalingen te ontvangen (via Stripe), is het noodzakelijk dat je akkoord gaat met de Stripe Connected Account overeenkomst. Verder hebben we een aantal van je gegevens nodig die we aan Stripe doorgeven, zodat je SnappCar kunt gebruiken en betalingen voor je boekingen kunt ontvangen. De meeste van je gegevens staan al in je Snappcar-profiel. Stripe vereist een extra verificatie van uw persoonlijke gegevens en profiel, om te voldoen aan de wet- en regelgeving die van toepassing is op online betalingssystemen. 

Naast het akkoord gaan met de Stripe Connected Account overeenkomst, hebben wij nog een aantal andere gegevens nodig, die wij aan Stripe zullen doorgeven. Dit zijn:

  • Je volledige voor- en achternaam
  • Adresgegevens
  • E-mail adres
  • Geboortedatum
  • IBAN bankrekeningnummer

Om de verificatie uit te voeren, vraagt Stripe je om een document te uploaden (paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of verblijfsvergunning). Stripe vraagt dit om te voldoen aan hun Know Your Customer (KYC) verplichtingen. Deze verplichting houdt in dat Stripe informatie over Stripe-rekeninghouders moet verzamelen en verifiëren om fraude, misbruik, het witwassen van geld en andere vormen van (financiële) criminaliteit te voorkomen. Meer informatie hierover is te vinden op hun website. Je kunt alle gegevens invoeren in je SnappCar profiel. Zonder deze gegevens kunnen wij je boekingen niet uitbetalen. Zorg er dus altijd voor dat je profiel compleet is, zodat je zonder problemen gebruik kunt maken van SnappCar!

 

Belasting

Voor meer informatie over belastingen op inkomsten uit autodelen, zie dit artikel: Betaal ik belasting over mijn SnappCar-inkomsten?

 

Overige kosten en toeslagen voor huurders

 

Eigen risico (voor huurders)

Bij elke boeking geldt een eigen risico voor de huurder. Dit betekent dat wanneer de huurder schade  aan jouw auto veroorzaakt, altijd een deel daarvan zelf moet betalen. Hoeveel hij moet betalen, hangt af van de hoogte van het eigen risico. In een aantal gevallen kan de huurder bij het reserveren van de auto het eigen risico verlagen, tegen een meerprijs.

Voorbeeld: Huurder A en B veroorzaken allebei een schade van €1000,-

Huurder A had een eigen risico van €250,-. Daarom brengen wij €250,- (excl. administratiekosten) in rekening.

Huurder B had een eigen risico van €1750,-. Daarom berekenen wij €1000,- euro (excl. administratiekosten).

Het eigen risico is afhankelijk van het risicoprofiel van een boeking. Het risicoprofiel hebben wij samen met Allianz gemaakt op basis van historische gegevens. Zo zal het eigen risico over het algemeen hoger zijn voor jonge huurders en dure auto's. Daarnaast is het niet in alle gevallen mogelijk om het eigen risico te verlagen.

 

Borg 

Indien de huurder niet met creditcard kan of wil betalen, brengen wij eenmalig een borg in rekening. De huurder doet dan een iDeal betaling voor de kosten van de huur plus het bedrag voor de borg. Helaas zien we dat huurders vaak nog openstaande rekeningen hebben bij SnappCar als ze hun profiel opzeggen. Daarom houden wij deze borg in. Alleen als de huurder geen openstaande rekeningen heeft, kan hij de borg terugvragen.

 

Betaalmethoden

In Nederland kun je op dit moment betalen met iDeal en creditcard. Let op: een betaling kan alleen worden gedaan met een bankrekening die overeenkomt met de naam in het SnappCar profiel. 

SnappCar kan kosten in rekening brengen na afloop van de huurperiode. SnappCar is gemachtigd om deze kosten automatisch van de bankrekening of creditcard van de huurder te incasseren. 

Dit betreft bijvoorbeeld kosten voor:

  • Betalingen voor extra gereden kilometers
  • Betalingen voor het eigen risico na schade
  • Betalingen voor kosten die gebruikers niet met elkaar kunnen verrekenen (zie hieronder)
  • Betalingen voor boetes op basis van het boetebeleid

Betalingen die de huurder en de eigenaar onderling moeten regelen

Betaling van brandstofkosten (als de huurder de brandstoftank niet even vol inlevert)
Betaling van eventuele verkeersovertredingen

Lees daar meer over in dit artikel: Hoe om te gaan met brandstof en andere extra kosten uit de verhuur

Let op: Het is niet toegestaan om betalingen voor de boeking buiten het platform om te regelen.

Heb je nog meer vragen?
Een aanvraag indienen