Een schade, dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar het kan gebeuren. Gelukkig is het proces overzichtelijk. In dit artikel leggen we uit wat je moet doen als je schade hebt gereden, hoe het meldproces werkt en wat er gebeurt na de melding.
Kan ik nog doorrijden na schade?
Dat hangt ervan af. Is de schade puur cosmetisch, denk aan een krasje of deuk, dan kun je vaak gewoon doorrijden. Laat het wel altijd direct weten aan de eigenaar en maak duidelijke fotoās van de schade.
Twijfel je of de auto nog veilig is? Of is de schade serieus? Neem dan contact op met de wegenwacht. Veiligheid gaat altijd voor. Contact opnemen met de wegenwacht doe je door ons te bellen via de app en op 1 te klikken in het keuzemenu.
Schade melden: zo doe je dat
Je meldt schade eenvoudig via de SnappCar-app tijdens het uitchecken. Je voegt dan foto's toe en beschrijft kort wat er gebeurd is. Zodra de melding binnen is, sturen wij deze direct door naar onze verzekeraar Allianz. Zij nemen daarna de melding over.
Was er een andere partij bij betrokken?
Verzamel in dat geval zoveel mogelijk gegevens:
Naam en rijbewijsnummer van de tegenpartij
Kenteken van het voertuig
Eventuele getuigen en hun contactgegevens
In Nederland en Duitsland is het verplicht om een Europees schadeformulier in te vullen. Zorg dat je dit altijd bij de hand hebt als je onderweg bent, anders kan je deze hier ook downloaden.
Wat gebeurt er na de schademelding?
Schade melden. Je meldt de schade via de app. Allianz ontvangt deze melding automatisch.
Bevestiging. Zodra er een schadenummer is, laten wij jou en de eigenaar dat weten. Dat nummer kun je gebruiken bij vragen aan Allianz.
Beoordeling door Allianz. Allianz onderzoekt of de schade binnen de verzekering valt. Is dat het geval? Dan brengen wij het eigen risico in rekening bij jou als huurder. Jij bent tijdens de huur aansprakelijk tot maximaal het eigen risico. Heb je het verlaagd eigen risico gekozen? Dan geldt dat lagere bedrag, tenzij je de voorwaarden hebt overtreden.
Schade niet gedekt? Dan moeten jij en de eigenaar onderling tot een oplossing komen. Wij helpen waar we kunnen, maar we kunnen niets garanderen.
