Schade tijdens de huurperiode

In dit artikel vind je alle informatie over hoe je een nieuwe schade meldt, hoe de afhandeling van het schadeproces verloopt en wat te doen wanneer er meerdere partijen bij de schade betrokken zijn. 

Ik heb schade gereden tijdens mijn boeking, kan ik doorrijden? 
Hoe meld ik een nieuwe schade?
Wat gebeurt er nadat de schade is gemeld?
Wat als de schade niet gedekt wordt door de verzekeringsmaatschappij?
Met wie kan ik contact opnemen als ik vragen heb over de schadeclaim? 

 

Mijn gehuurde auto heeft schade, kan ik doorrijden? 

Zorg er allereerst voor dat de auto na het ongeval veilig bestuurbaar is. Als de schade zo ernstig is dat de auto ergere schade zou kunnen oplopen door door te rijden, neem dan onmiddellijk contact op met onze wegenwacht.

 

Als de schade alleen cosmetisch is (krassen en deuken aan de buitenkant van de auto) is het goed om door te rijden en de schade te melden bij de check-out. Wij vragen je ook om de verhuurder direct op de hoogte te brengen wanneer er een schade is ontstaan. Maak zo snel mogelijk foto's van de schade en bewaar deze op je telefoon voor toekomstige situaties.  

 

Damage__1_.png

 

Hoe meld ik een nieuwe schade?

 

Schades die zijn ontstaan tijdens de huurperiode meld je via de app tijdens de check-out. Na de huurperiode voegen jij en de verhuurder nieuwe schades toe in de app door foto's te uploaden en een korte beschrijving van hoe de schade is ontstaan toe te voegen in de laatste stap van het check-out. Wanneer nieuwe schades worden toegevoegd bij de check-out, dan worden deze automatisch doorgestuurd naar Allianz. De verzekeringsmaatschappij zal zo spoedig mogelijk contact opnemen over hoe de afhandeling van het schadeproces verloopt.

 

Wil je een schade melden die niet tijdens de check-out is doorgegeven, maar wel binnen 48 uur na afloop van de boeking is geconstateerd? Vul dan dit formulier in.

NB. Schades die nĂ¡ de meldingstermijn worden ingediend, zullen worden afgewezen.

 

Schades met meerdere betrokken partijen

Wanneer er bij het ongeval een ander voertuig of andere partij betrokken was, zorg er dan voor dat je de naam en het rijbewijsnummer van de tegenpartij verzamelt, evenals het kenteken van de auto en de contactinformatie van mogelijke getuigen. 

 

Afhankelijk van in welk land de huurauto werd geboekt, zijn er verschillende procedures om de schade te melden en de SnappCar te laten repareren (als er schade aan de huurauto was). 

Voor Nederland en Duitsland geldt de verplichting om een Europees schadeformulier in te vullen. Deze vind je hier

 

Tools__1_.png

 

Wat gebeurt er nadat de schade is gemeld?

Wanneer je de schade meldt bij de check-out of achteraf binnen 48u na het eindigen van de boeking, wordt de schademelding automatisch doorgezet naar onze verzekeraar Allianz. Vanaf het moment dat de schade een schadenummer heeft gekregen zal de verzekeringsmaatschappij het eerste aanspreekpunt zijn voor wat betreft de schadeafhandeling. Indien je inhoudelijke vragen hebt over de schadeafhandeling dan adviseren wij je om direct contact op te nemen met de verzekeringsmaatschappij, het e-mail adres kun je terugvinden onderaan dit artikel. Voor overige algemene vragen over boekingen kan ons Support team je vragen beantwoorden.

 

Stap 1: De schade wordt gemeld bij het uitchecken zoals hierboven vermeld. De verzekeringsmaatschappij zal contact met je opnemen als ze informatie missen die nodig is om verder te gaan met de schadeclaim. 

 

Stap 2: SnappCar zal de huurder en verhuurder informeren over het schadenummer wanneer deze door de verzekeringsmaatschappij is verstrekt. Als je vragen hebt over de status van de schadeclaim, dan kun je het schadenummer gebruiken in de communicatie met de verzekeringsmaatschappij.

 

Stap 3: De verzekeringsmaatschappij zal de verhuurder informeren of de schade wel of niet onder de dekking van de verzekering valt. Als de schade onder de dekking valt en deze wordt toegewezen, dan zal SnappCar de huurder informeren over het eigen risico voor deze boeking, en de kosten in mindering brengen. De huurder is aansprakelijk voor schade die ontstaat tijdens de huurperiode, tot maximaal het eigen risico. Als het eigen risico is verlaagd ben je tot maximaal het verlaagde eigen risico bedrag aansprakelijk, tenzij je de verzekeringsvoorwaarden hebt overtreden. Schades worden altijd voorgelegd en behandeld door de verzekeringsmaatschappij, Allianz (niet door SnappCar). Lees hier meer: Wat is mijn eigen risico?

 

Stap 4: Als er bijkomende schade is die niet door de verzekering wordt gedekt, moet dit onderling tussen de huurder en de eigenaar worden geregeld. 

 

Wat als de schade niet gedekt wordt door de verzekeringsmaatschappij?

In gevallen waarin de schade niet door de verzekeringsovereenkomst wordt gedekt, zullen zij je dit per e-mail laten weten in stap 1 of stap 3, afhankelijk van hoeveel informatie zij in eerste instantie hebben. Redenen waarom een schadegeval wordt uitgesloten van dekking; 

 

  • Dit type schade is niet opgenomen in onze verzekeringsovereenkomst. Alle verzekeringspolissen hebben limieten, en in de onze is dat bijvoorbeeld (maar niet alleen); mechanisch defect, gestolen of beschadigd interieur. Het kan ook verschillen in welk land u huurt. 
  • De verzekeringsmaatschappij krijgt tegenstrijdige informatie en hun experts kunnen de schade niet in verband brengen met de gebeurtenis die heeft plaatsgevonden. 
  • De schade is te laat gemeld.
  • De verhuurder heeft de voorwaarden van de huurovereenkomst geschonden.

Afhankelijk van de oorzaak van de schade zijn er verschillende oplossingen.

 

De schade is ontstaan door natuurlijke slijtage van de auto.

Dit zijn meestal mechanische storingen, problemen met de motor, accu, koppeling of iets dergelijks. Dit is niet veroorzaakt door de huurder en wordt daarom niet gedekt door onze verzekering. In dit geval dient de verhuurder zelf voor de reparatie te betalen.

 

De schade is veroorzaakt de door huurder en/of zijn/haar passagiers.

Voorbeelden hiervan zijn vlekken of scheuren op de zitting of een ander deel van het interieur, gestolen of beschadigde onderdelen die bij de auto horen. 

Aangezien dit niet gedekt wordt door de verzekering zijn wij niet verantwoordelijk voor het helpen van de verhuurder om zijn/haar geld hiervoor terug te krijgen. Voor gevallen die niet gedekt worden door de verzekering zullen wij zoveel mogelijk proberen de verhuurder te helpen het geld terug te krijgen van de huurder, maar wij kunnen nooit garanderen dat de verhuurder schadeloos gesteld zal worden.

Lees de volledige voorwaarden voor verhuur op SnappCar hier.


Met wie kan ik contact opnemen als ik vragen heb over de schade? 

Allianz is verantwoordelijk voor het afhandelen van de schades. Neem contact op met hen als je een vraag over een specifiek schadegeval. Dit kan via snappcar@allianz.nl.





 

Wat is een eigen risico?

Wat gebeurt er als ik pech krijg met mijn auto tijdens mijn huurperiode?

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 4 van 7